logo

 

خانه نوآوری


خانه نوآوری، اولین و تنها مرکز نوآوری فعال کشور در حوزه محتوا، رسانه و بلاک‌چین.

تلفن: 02188967160
فکس: 02189775890
ایمیل: Info@innohouse.ir
نشانی: تهران – بلوار کشاورز – تقاطع خیابان 16 آذر – پلاک 78 – برج کمال‌الدین بهزاد – طبقه دهم 
  
content marketing certification8 - انواع کسب وکارها در حوزه محتوا را بشناسید

انواع کسب وکارها در حوزه محتوا را بشناسید

 

در این مقاله قصد داریم انواع کسب و کارها در حوزه محتوا را به صورت خلاصه برای شما بیان کنیم. انواع کسب‌ و کارها در حوزه محتوا به ۶ دسته بازی‌های ویدئویی و نرم‌افزار، پویانمایی و پی‌نمایی، سینما، اسباب‌بازی، نشر و تبلیغات تقسیم می‌شوند که در زیر به اختصار درباره هر یک توضیح داده‌ایم.

 

بازی‌های ویدئویی و نرم‌افزار

 

بازی‌های ویدئویی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنایع خلاق و کسب و کارهای محتوایی در ابعاد اقتصادی و فرهنگی بسیار دارای اهمیت می‌باشند. اولین بازی ویدئویی که به بازار راه یافت در سال ۱۹۷۱ تولید شد، اما در طول این ۴۵ سال چنان پیشرفتی در این صنعت حاصل‌شده‌است که به سختی می‌توان بازی‌های ویدئویی امروزی را ادامه همان رسانه‌ای دانست که کمتر از نیم قرن پیش پا به عرصه وجود گذاشته‌است. از جنبه دیگر میزان و گستره مصرف این محصول نیز در جهان و کشور بسیار بالاست. هم‌اکنون بیش از ۲/۱ میلیارد گیمر فعال در سطح جهان وجود دارد که هر روز به انجام بازی می‌پردازند و ۴۵% این افراد روزانه بیش از ۲ ساعت از وقت خویش را صرف انجام بازی‌های ویدئویی می‌کنند. میانگین سنی مخاطبان بازی‌های ویدئویی در کشورهای مختلف جهان متفاوت بوده و به‌طور میانگین اعدادی در حدود ۲۵ الی ۳۵ سال را نشان می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد که بازی از حالت رسانه‌ای برای کودکان خارج شده و به رسانه‌ای کاملاً عام با تأثیرگذاری در سطح کلان عمل می‌کند. بازی‌واری (Gamification) و بازی‌های آموزشی که در راستای یادگیری همراه لذت سرگرمی می‌باشند نیز از دیگر موارد کاربردهای این حوزه می‌باشند.

 

پویانمایی و پی‌نمایی

 

صنعت انیمیشن یکی از شاخه‌های صنایع خلاق است که در جهان به سرعت درحال رشد می‌باشد. این صنعت علاوه بر سودآوری و درآمدزایی بالا، تاثیرگذاری بر جنبه فرهنگی نیز دارد و از آن‌جا که کودکان و نوجوانان طیف وسیعی از مخاطبانش را تشکیل می‌دهند، در تربیت نسل آینده تأثیر درخورتوجهی ایفا می‌کند. لذا کشورهایی که در تولید انیمیشن پیشرو هستند، به نوعی قدرتمندی زیاد در جنگ نرم خواهند داشت و می‌توانند فرهنگ یک منطقه را با یک انیمیشن محبوب به دلخواه خود تغییر دهند. کشورهای آمریکای شمالی و اروپایی ۹۰ درصد سرمایه‌گذاری در صنعت پویانمایی جهان را به خود اختصاص می‌دهند.

 

سینما

 

سینما به‌عنوان یک صنعت تأثیرگذار در عرصه فرهنگ توانسته است جایگاه بالایی را در مناسبات بین فرهنگی به دست آورد. امروزه صنعت سینمای هالیوود و بالیوود چشم‌های ملل مختلف دنیا را به سمت فرهنگ دو کشور ایلات متحده آمریکا و هندوستان خیره کرده و ضمن ایجاد پایگاه سیاسی مناسب برای این دو کشور در سطح جهان درامدهای اقتصادی هنگفتی را نصیب این کشورها مخصوصاً امریکا نماید.

 

اسباب‌بازی

 

در روانشناسی و رفتار شناسی، بازی به هر فعالیت جسمی یا ذهنی که بصورت انفرادی یا گروهی بصورت اختیاری با هدف سرگرمی و لذت بردن انجام می‌پذیرد، گفته می‌شود. هر وسیله و ابزاری که می‌تواند برای بازی استفاده شود، اسباب بازی گفته می‌شود و بر اساس گروه سنی، کاربردی، موضوعی، جنسیتی و تولیدی می‌توان آن را دسته بندی کرد.

 

نشر

 

حوزه نشر از هر دو جنبه ی ساخت دارایی فکری ارزشمند و انتقال آن به رسانه های دیگر، خصوصا سینما و تلویزیون و نیز استفاده از دارایی های فکری ساخته شده در دیگر رسانه ها، مورد توجه قرار میگیرد. نتایج نشان میدهد شباهت زیادی بین عناوین پرطرفدار نشر با عناوین پرطرفردار سینما و تلویزیون و کارتون وجود دارد.

 

تبلیغات

 

از مهم ترین اجزای آمیخته مرسوم ترفیع است که نقش بسیار مهمی را در سیاست ها و استراتژی های بازاریابی شرکت نظیر ارتباط با مشتریان، معرفی محصولات جدید، اصلاح و تغییر ذهنیت مخاطبان نسبت به شرکت ایفا میکند. تبلیغات، مقدمات معرفی و آشنایی با شرکت و محصولات آن را فراهم میکند. به گونه ای که تنظیم نوع تبلیغات،  زمان بندی،  تعدد آن،  مضمون و این که از چه رسانه ای این پیام انتقال یابد،  از اهمیت بسیاری برخوردار است.  رسانه های تبلیغاتی عبارت اند از : تلویزیون،  رادیو،  مطبوعات،  تابلوهای تبلیغاتی و پست.

 

در مقالات بعدی با هر یک از این نوع کسب وکارها بیشتر آشنا می شویم. ابتدا درباره انیمیشن و مدل های درآمدی آن بیشتر بخوانید.

گردآورنده : گلشید سیفی

منبع : بازاریابی فرهنگی، محمد مهدی ایزدخواه، ۱۳۹۲