logo

 

خانه نوآوری


خانه نوآوری، اولین و تنها مرکز نوآوری فعال کشور در حوزه محتوا، رسانه و بلاک‌چین.

تلفن: 02188967160
فکس: 02189775890
ایمیل: Info@innohouse.ir
نشانی: تهران – بلوار کشاورز – تقاطع خیابان 16 آذر – پلاک 78 – برج کمال‌الدین بهزاد – طبقه دهم 
  
photo 2019 03 10 14 18 21 e1552216549725 - پنجمین دورهمی کافه محتوا

پنجمین دورهمی کافه محتوا

پنجمین جلسه کافه اقتصاد محتوا و استارتاپ هم برگزار شد. در ابتدای این دورهمی هم مثل جلسات قبلی بعد از گپ‌و‌گفت اولیه به سراغ بخش موردکاوی رفتیم.

 

موردکاوی

در این بخش خانم مهسا محق (مدیر بخش VOD شرکت صباسل) تفاوت های بین ۳ مفهوم UGC ، IPTV و VOD را گفته و برای هر کدام نمونه‌هایی از داخل و خارج ایران مثال زدند.

سپس با بیان تاریخچه ای از شکل‌گیری و رشد شرکت نتفلیکس، آن را موفق‌ترین نمونه vod در جهان نامیدند. به گفته خانم محق در فعالیت‌های این گونه شرکت‌ها عوامل و شرایط مختلفی تاثیرگذار بوده است. از جمله: شرایط اقتصادی – اجتماعی – سیاسی و حقوقی. از جمله شرایط حقوقی اثرگذار بر این صنعت، کلاه برداری ویدیو رسانه‌ها و خرید محصول از تهیه‌کننده و فروشش به مصرف‌کننده است که به آن واسطه‌گری و دلالی گفته می‌شود.

خانم محق در ادامه نقاط قوت نتفلیکس را اینگونه بیان کردند: اولین بودن در بازار و ساخت برند قوی حتی برای کسانی که از آن استفاده نمی‌کنند – پیشنهاد محتوای سلیقه‌ای -پخش محتوای اختصاصی مثل آشپزی و… .
ایشان در آخر از فعالیت‌های شرکت صباسل در این سال‌ها گفتند و استارتاپ “کاناپه” را به مهمانان معرفی کردند.

 

بخش اصلی

در بخش سوم میزبان آقای موحدیان بودیم. ایشان در ابتدا با بیان اینکه رسانه بستری است که باعث ارتباط جمعی می‌شود، ۳ دوره مختلف در عرصه رسانه و محتوا را یادآور شد. ۱) دوره شناخته شدن رسانه به میلیون‌ها انسان که در این عصر، شبکه‌های تلویریونی بزرگی شکل گرفتند و محتوا به صورت رایگان ارائه می‌شد. ۲) دوره کابلی شدن تلویزیون و شناخت بیشتر نسبت به مخاطب. ۳) دوره توسعه اینترنت که با هر دستگاهی می‌توان به هر نوع محتوایی دسترسی پیدا کرد. در هرکدام از این دوره‌ها روش درآمدزایی متفاوت است و چالش‌های خاصی وجود دارد.
آقای موحدیان همچنین به پیشرفت‌های نتفلیکس اشاره کردند. به گفنه ایشان استفاده از هوش مصنوعی در استوری بورد این اجازه را به مخاطب داده است که بتواند محتوای مورد علاقه خود را بر اساس تخیلات و تصوراتش شکل دهد.

از دیگر پیشرفت‌ها در صنعت رسانه افزایش استفاده از صوت است. قابلیت ویژه آن کمتر شدن استفاده از چشم و انجام کارها بر اساس voice است. کارهایی از جمله جستجوها و … . پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ پنجاه درصد جستجوهای آنلاین بر اساس vocal باشد.

به گفته آقای موحدیان این دیجیتالی شدن کارها علاوه بر تسریع و تسهیل امور، بی‌مشکل نیست. بلکه می‌تواند خطراتی هم داشته باشد. برای حل این مشکلات، تکنولوژی بلاکچین بهترین راه است.

بلاکچین فناوری ای است که در آن اطلاعات به شکلی ذخیره می‌شوند که همگان در مورد صحت داده‌ها اجماع دارند.
بیشترین فایده و اثرش در صنعت رسانه حذف هزینه انتقال پول – افزایش قابل اعتماد بودن داده‌ها – افزایش شفافیت و حذف عوامل انسانی زائد و واسطه‌ها (دلالی) است.
در آخر بحث جذاب ارتباط بلاکچین و صنعت رسانه با سوالات مهمانان و پاسخ‌های آقای موحدیان تا پایان جلسه ادامه پیدا کرد.

 

کافه محتوا را در کانال تلگرام دنبال کنید