logo

 

خانه نوآوری


خانه نوآوری، اولین و تنها مرکز نوآوری فعال کشور در حوزه محتوا، رسانه و بلاک‌چین.

تلفن: 02188967160
فکس: 02189775890
ایمیل: Info@innohouse.ir
نشانی: تهران – بلوار کشاورز – تقاطع خیابان 16 آذر – پلاک 78 – برج کمال‌الدین بهزاد – طبقه دهم 
  
10 - هشت استراتژی برای ورود به بازار

هشت استراتژی برای ورود به بازار

مقدمه:

این هشت استراتژی برای پلتفرم­هایی است که میخواهند به بازار ورود کنند، همه­ ی این استراتژی ها برای بدست آوردن اطلاعات  و سلایق مشتری و ایجاد بانک اطلاعاتی از مشتری­ های بلقوه برای استفاده از پلتفرم شماست! در هنگام مطالعه­ ی این مطلب به این نکات توجه بفرمایید:

  • شما میتوانید از این استراتژی ها با هم و بصورت موازی برای کسب و کار خود استفاده کنید.
  • سعی کنید از این استراتژی­ ها قبل از شروع کسب و کارتان برای شناسایی بهتر مشتری و تست بازار استفاده کنید.
  • برای پلتفرم­های چندوجهی میتوان این استراتژی­ ها را باهم و موازی برای چند مخاطب اجرا کرد.
  • ممکن است در بعضی از این استراتژی­ ها شما به درآمدزایی نرسید، یا درآمد اندکی داشته باشید، درنظر داشته باشید که این استراتژی­ ها فقط برای بدست آوردن بانکی از مشتریان است و شما بعدا قرار است از آنها کسب درآمد کنید.

 

The follow-the-rabbit strategy

(same side)

۱- استراتژی پلتفرم­ های شبیه به هم :

در این استراتژی افراد شبیه به هم تجربیاتشان را با یکدیگر به اشتراک میگذارند. برای مثال تا کنون مادران برای راهنمایی گرفتن از پزشکان و یا مشاوران کمک میگرفتند اما از این پس مادران در پلتفرمی تجربیاتشان را با مادران دیگر و یا پزشکان تجربیاتشان را با پزشکان دیگر به اشتراک میگذارند! این استراتژی را میتوان بصورت چند وجهی و بصورت موازی با هم پیش برد.

 

The piggyback strategy

۲- کولی سواری کردن

در این استراتژی میتوان از بانک دیتا و مشتریان پلتفرم­های پر مخاطب و موجود در بازار برای رشدِ پلتفرم خود استفاده کرد. به اینگونه که یک ارزش پیشنهادی جدید برای یکی از رقبا خلق کرده و در پلتفرم آنها ارائه میدهید و کم کم میتواند مشتریان آنها را به سمت خود سوق دهید. برای مثال: میتوان یک ارزش پیشنهادی جدید خلق کرد و در سایت (نی نی سایت) به اشتراک گذاشت و بعد از گذشت مدت زمان محدودی استقلال پدا کنیم و یا در مثال دیگر میتوان استفاده­ی فیلیمو از ایرانسل و آسیاتک را نام برد. که از فضای ابری و هاست موجود در اپراتورهایی مثل ایرانسل و آسیاتک استفاده کرده و خدمات رایگان به مشترکین آنها میدهد. همه­‌ی کسب‌­وکارهای حوزه­‌ی VAS در این دسته قرار میگیرند.

 

The seeding strategy

۳- استراتژی دانه گذاری

در این استراتژی میتوان دانه گذاری کرد و دیتای لازم از مشتریان را بدست آورد. باید برای اجرای این استراتژی یک ماشین خودکار خلق کرد. برای مثال تقویمی درست کرد که مخاطبان آن مادران باشند یا پزشکان باشند. این تقویم میتواند هر روز نکته‌ه­ای آموزنده یا کاربردی برای مادران یا مخاطبانش داشته باشد که دیتای خوبی از آنها به ما میدهد.

 

The marquee strategy

۴- استراتژی جایزه بزرگ

در این استراتژی باید برنامه ای با جایزه بزرگ تدارک دیده شود، که خود میتواند هم مشتریان و هم پزشکان و مشاوران را شناسایی کرد. از طرفی دیگر خوده اعضا جایزه بزرگ را فراهم میکنند…. برای مثال پزشکان برای صندلی داوری در برنامه پول می­پردازند و میتوانند جایزه بزرگ برای مسابقه را فراهم آورند. این جایزه بزرگ میتواند برای یک بازی یا یک مسابقه بزرگ طراحی شود.

The single-side strategy

۵- استراتژی ایجاد رابطه بین پلتفرم و محصول

در این استراتژی قرار است بین دو محصول یا دو پلتفرم و یا یک محصول و یک پلتفرم رابطه برقرار شود. برای مثال در نظر بگیرید یک عروسک قصه­‌گو  برای کودکان طراحی شده است و در بازار به فروش میرسد، این عروسک می‌تواند با نرم افزاری که به پلتفرم ما متصل است بروز شود و قصه­‌های جدید تری برای کودکان تعریف کند. این استراتژی میتواند از فروش عروسک و همچنین فروش دیتای بروز شده کسب درآمد داشته باشد. همچنین بانک اطلاعاتی مناسبی از مشتریان به ما میدهد و بصورت دو وجهی از پلتفرمها کسب درآمد کرد.

 

The producer evangelism strategy

۶- بازاریابی بر اساس محتوا

در ابن استراتژی مدت زمان محدود و مشخصی محتوا در حوزه­‌ی کاری خود تولید کرده و مخاطب را برای دستیابی به اطلاعات بیشتر راغب می­‌سازید، سپس بعد از آن میتوان از پلتفرم رونمایی کرد. برای مثال برای اینکه پلتفرمی برای مشاوره­ی مادران راه اندازی کرد باید به مدت چندماه قبل از آن در فضای مجازی و یا فضای گسترده تر محتوا با همین موضوع تولید کرد و به دست مخاطب رساند و بعد از آن مخاطب را برای ثبت اطلاعات یا خرید محصولات و محتوا تشویق نمود.

 

The big-bang adoption strategy

۷- هماهنگی با صدای بزرگ

در این استراتژی بیاد با صدای بزرگی که در حال حاضر با موضوع شما وجود دارد همراه و همگام شد! برای مثال در نظر بگیرید برنامه­‌ی پر مخاطبی از سمت صداوسیما با موضوع مادر و کودک در حال برگزاری است، شما می‌توانید به هر نحوی با آن همراه شده و از آن فید بک بگیرید. برای مثال درنظر بگیرید برنامه‌ه­ای مثل خندوانه راگیری و حق ثبت رای مخاطبین خود را به روبیکا میدهد تا تمام مخاطبین خندوانه بسمت روبیکا سوق داده شوند. و یا با جریان فروش کتاب….سایت مشاوره…..مجمع پزشکان معتبر و ….. میتوان همراه شد.

 

The micromarket strategy

۸- استراتژی بازارهای کوچک

در این  استراتژی شما اول از بازارهای خط مقدم ساحلی بسیار کوچکی برای شروع استفاده می‌کنید و در نهایت آن را به سمت بازارهای کوچک دیگر سوق می‌دهید. این استراتژی مثل غلطاندن گلوله­‌ی برف در شیب دامنه­‌ی کوه عمل می‌کند که هرچقدر جلوتر می‌رود بزرگ تر میشود برای مثال در نظر بگیرید شما پلتفرمی دارید که در حوزه­‌ی سلامت پزشکی کار میکند، در ابتدا از پزشکان یک ساختمان می‌خواهید که از آن نرم افزار برای کسب و کارشان استفاده کنند و از آن بازخورد می‌گیرید. سپس بعد از کسب رضایت آنها از پزشکان می‌خواهید تا آن را به همکاران خود پبشنهاد دهند و این کار را بارها و بارها تکرار می‌کنید و می‌توانید برای آنها هدیه­ای درنظر بگیرید. بعد از متصل کردن این بازارهای کوچک به همدیگر شما محتوی بسیار بزرگی از مشتریان خود دارید که همه­‌ی آنها بروز و مستعد برای استفاده از پلتفرم شما هستند.

نویسنده:

محمد ابراهیم دهدشتی

منابع:

Geoffrey G. Parker, M. W. (2016). PLATFORM REVOLUTION. london: Norton.