logo

 

خانه نوآوری


خانه نوآوری، اولین و تنها مرکز نوآوری فعال کشور در حوزه محتوا، رسانه و بلاک‌چین.

تلفن: 02188967160
فکس: 02189775890
ایمیل: Info@innohouse.ir
نشانی: تهران – بلوار کشاورز – تقاطع خیابان 16 آذر – پلاک 78 – برج کمال‌الدین بهزاد – طبقه دهم 
  
5کافه محتوا 4 - کافه محتوای چهارم: مدل‌های درآمدی در صنعت محصولات تصویری

کافه محتوای چهارم: مدل‌های درآمدی در صنعت محصولات تصویری

در ابتدای چهارمین جلسه از سلسله دورهمی‌های کافه محتوا که ۱۷ بهمن ماه ۱۳۹۷ برگزار شد، طبق معمول هر جلسه اخبار حوزه محتوا در ایران و جهان در دو هفته اخیر با مهمانان در‌ میان گذاشته شد.

 

موردکاوی

در این بخش آقای قاضی مقدم ابتدا از استارتاپ نوپای خود و تیمش با نام “باگت” و موفقیت‌های آن در این مدت کوتاه گفت. باگت، پلتفرمی است که با فراهم آوردن فضای آزمایشی برای کسب‌و‌کارها و استارتاپ‌های مبتنی بر وب سایت، اپلیکیشن و نرم افزار به آن‌ها کمک می‌کند تا قبل از ورود به بازار، باگ‌های موجود در business خود را شناسایی کنند تا بتوانند اثرات منفی آن را روی ذهنیت کاربران کاهش داده، از ریزش مخاطب جلوگیری کرده و در نهایت رضایت کاربران را جلب کنند.

آقای قاضی مقدم بحث خود را با جایگاه محتوا در مارکتینگ شروع کردند و با ذکر نمونه‌های ناموفق در به کارگیری شیوه‌های بازاریابی برای رساندن پیام به کاربر، استفاده از خلاقیت را راه حل خروج از این مشکل بیان کردند. به‌کار‌گیری خلاقانه از رسانه‌های سنتی، اسامی خاص، کمک‌گیری از مخاطب در تولید و انتشار محتوا، استفاده از تبلیغ درست در جای درست و تبدیل تهدید به فرصت یا استفاده از ایرادات خود برای جلب توجه از جمله روش‌های اثربخش و کم هزینه در بازاریابی است که به آن‌ها اشاره شد.

 

بخش اصلی

در این کافه، میزبان آقای دکتر محمد اسدی بودیم. ایشان بعد از اشاره به الگو‌‌های درآمدی که در همه کسب‌و‌کارها تکرار می‌شوند، به طور اختصاصی به مدل‌های درآمدی صنعت محصولات تصویری پرداختند.

آقای اسدی این مدل‌ها را به طور کلی به دو بخش اصلی، مشتری‌محور و مبتنی بر طرف ثالث، تقسیم کردند. بخش مدل‌های مشتری‌محور خود به دو دسته مدل‌های صریح و پشتیبانی شده توسط فروشنده تقسیم شده و مدل‌های درآمدی مبتنی بر طرف ثالث شامل تبلیغات، اسپانسرشیپ و محتوای پولی می‌شوند. آقای دکتر اسدی با استناد به مثال‌هایی که از این الگو‌ها در کتاب “مدل‌های درآمدی در صنعت محصولات تصویری” به چاپ رسیده و ایشان نویسنده آن هستند، هرکدام از آن بخش‌ها را توضیح و به سوالات مهمانان پاسخ دادند.

 

جمع‌بندی

در آخر، مدل‌های درآمدی کمپانی والت‌دیزنی به عنوان خلاصه‌ای از تمام بحث‌های این جلسه مطرح شد؛ استودیوی تولید‌ محتوا (انیمیشن، فیلم و …) ، شبکه‌های رسانه‌ای، محصولات مصرفی و رسانه‌های تعاملی، پارک‌ها و فضاهای تفریحی ۴ منبع اصلی کسب درآمد در این کمپانی است که میزان جذب درآمد در هرکدام از آن‌ها متفاوت است و به گفته دکتر اسدی این تفاوت ناشی از اهمیت بهره‌برداری از منابع درآمدی است. برای مثال استودیو‌ های تولید‌ محتوا که خوراک دیگر بخش‌ها در زمینه پخش، سرگرمی و مرچندایزینگ را فراهم می‌کنند تنها ۱۷% از کل درآمد کمپانی را تامین می‌نمایند؛ اما بیشترین سهم از درآمدها را شبکه های رسانه‌ای، با وظیفه فروش حق پخش محتوا و… در اختیار دارند.

 

در پنجمین جلسه از کافه اقتصاد محتوا و استارتاپ منتظر حضور شما هستیم!

آدرس کانال تلگرام