logo

 

خانه نوآوری


خانه نوآوری، اولین و تنها مرکز نوآوری فعال کشور در حوزه محتوا، رسانه و بلاک‌چین.

تلفن: 02188967160
فکس: 02189775890
ایمیل: Info@innohouse.ir
نشانی: تهران – بلوار کشاورز – تقاطع خیابان 16 آذر – پلاک 78 – برج کمال‌الدین بهزاد – طبقه دهم 
  
c7c29d51 549d 41a0 82cb 6b07543c8f9f - استارتاپ‌های فرهنگی، زیر ذره‌بین "محتوا"!

استارتاپ‌های فرهنگی، زیر ذره‌بین “محتوا”!

چهارشنبه ۱۴ آذر ماه ۱۳۹۷ اولین جلسه از “کافه اقتصاد محتوا و استارتاپ” با استقبالی فوق‌العاده برگزار شد.

در این دورهمی که با همکاری مشترک خانه نوآوری و گروه پژوهشی اقتصاد فرهنگ اجرا شد به طورکلی با تعریف استارتاپ‌های فرهنگی آشنا شدیم و به آسیب‌شناسی این حوزه پرداختیم.
در ابتدای جلسه جناب آقای‌سیدمجتبی شریعتی، مدیرعامل و بنیان‌گذار استارتاپ منظوم ، مرجع سینما و تلویزیون، از اهمیت استارتاپ‌های فرهنگی در ایران و مشکل در مدل‌تجاری کسب‌و‌کارهای فرهنگی کنونی گفتند و تاکیدکردند که “استارتاپ یعنی یک مدل‌تجاری پرشتاب ؛ نه مدلی بی‌برنامه، وابسته، نفتی و غیرتوسعه پذیر”.

در ادامه آقای شریعتی مدل های مرسوم درآمدی در استارتاپ فرهنگی که شامل سرویس های رایگان، تجارت الکترونیک، تولیدمحتوا از سوی کاربر، بستر های نرم افزاری و … است را معرفی کردند.
کتاب و نشر، بازی، لوازم التحریر، سینما و تئاتر، تلویزیون، طراحی و گرافیک، شبکه‌های اجتماعی و… شاخه‌های “استارتاپ فرهنگی” هستند که به آنها صنایع فرهنگی گفته‌ می‌شود.

ساختار محتوا در استارتاپ‌های فرهنگی و راهبردهای مهم در رشد آنها هم از نکاتی بود که سید مجتبی شریعتی در اولین جلسه کافه اقتصاد محتوا و استارتاپ بیان کرد.
در آخر، با استارتاپ منظوم و افتخاراتی که کسب کرده است از زبان ایشان آشنا شدیم.

در بخش بعدی این دورهمی میزبان آقای دکتر “سجاد خانی” با معرفی case study یا مطالعه موردی در زمینه استارتاپ های فرهنگی بودیم. آقای خانی به بیان آمارهایی پرداختند که میزان مصرف محصولات تصویری و فرهنگی را نشان می دادند. همچنین با شرکت کنندگان در جلسه، در مورد کسب‌و‌کارهای فعال داخلی و خارجی در این حوزه بحث شد.

در کافه اقتصاد محتوا و استارتاپ قرار است نقش و تاثیر محتوا بر اقتصاد و مسیری که طی می شود تا به یک استارتاپ موفق تبدیل شود را بررسی کنیم. یعنی اینکه محتوای خوب چطور می تواند ارزش آفرینی کند تا در نهایت به ثروت منجر شود.

در دومین جلسه این دورهمی (۹۷/۱۰/۵) قرار است درباره “کمیک و زنجیره ارزش” آن بحث کنیم. منتظر حضورتان در کافه اقتصاد محتوا و استارتاپ هستیم.