logo

 

خانه نوآوری


خانه نوآوری، اولین و تنها مرکز نوآوری فعال کشور در حوزه محتوا، رسانه و بلاک‌چین.

تلفن: 02188967160
فکس: 02189775890
ایمیل: Info@innohouse.ir
نشانی: تهران – بلوار کشاورز – تقاطع خیابان 16 آذر – پلاک 78 – برج کمال‌الدین بهزاد – طبقه دهم 
  
کریمی - گزارش گپافه از نگاه شرکت‌کنندگان

گزارش گپافه از نگاه شرکت‌کنندگان

این هفته یکی از شرکت کنندگان خوش ذوق در برنامه به قلم خودشون یک گزارش از گپافه نوشتند که ما هم همون رو براتون منتشر می‌کنیم:

 

 

 

گپافه این هفته خانه‌نوآوری با حضور محمود‌کریمی مدیر‌سابق کارخانه‌نوآوری برگزار شد!

 

 

موضوع صحبت ایشان، نگاه نظام‌مند به مسائل کسب‌وکار بود.

 

به رسم هر‌هفته خانه‌نوآوری، نشست گپافه با حضور علاقه‌مندان به حوزه نوآوری و استارت‌آپی، محمود‌کریمی مدیر‌سابق کارخانه‌نوآوری و دو بنیان‌گذار موفق کسب‌و کارهای استارت‌آپی برگزار شد.

در ابتدای این نشست مدیر استارت‌آپ “کی‌کوجا” و “اکسیر”  به بیان تجربه‌ کاری خود و مسیر رسیدن به موفقیت پرداخت. وی با بیان اینکه در مسیر پیروزی چندین بار به نقطه شکست مطلق رسیده اما هیچگاه از پای نایستاده است، گفت: با استفاده از ظرفیت‌های خدماتی خانه‌نوآوری دو استارت  را در زمینه‌هایی که خودم دغدغه آن را داشتم به وجود آوردم.

شنیدن مسیر پر‌پیچ‌وخم این استارت‌آپ‌ها برای رسیدن به نقطه هدف برای حضار جذاب و درس‌آموز بود.

شایان ذکر است استارت‌آپ “اکسیر” پلتفرمی برای پیدا علاقه‌مندان به مسافرت و پیدا کردن مقاصد تفریحی مناسب خارج از محل سکونت است و استارت‌آپ “کی‌کوجا” پلتفرمی جهت پیدا کردن نزدیک‌ترین مقصد تفریحی برای کاربر، با توجه به شرایط و الزامات اعلام شده توسط او است.

 در ادامه گپافه این هفته خانه‌نوآوری، محمود‌کریمی به بیان مفاهیمی تحت عنوان نگاه نظام‌مند به مسائل کسب‌وکار پرداخت.

وی بحث خود را با طرح معمایی درباره حل مسئله شروع کرد، معمایی که در ظاهر حل کردن آن غیر ممکن می‌آمد.

معمای کریمی این بود:

مامور سرشماری به منزلی مراجعه می‌کند و تعداد و سن فرزندان خانواده را می‌پرسد.

پاسخ می‌شنود که ۳ فرزند هستند.

حاصلضرب سن آنها ۳۶، جمع سن آن سه نفر، ۴ تا کمتر از شماره پلاک منزل کناری است.

مامور سرشماری به فکر فرو می‌رود و به شماره پلاک نگاه می‌کند.

پس از کمی درنگ می‌گوید: با این داده‌ها نمی‌توانم پاسخ را بیابم. راهنمایی بیشتری باید کنید.

در پاسخ می‌شنود که فرزند بزرگتر آب هویج (یا پنیر، رنگ قرمز یا …) دوست دارد و جواب معمایش را می‌یابد.

بچه‌های این خانه هر یک چند سال دارند؟!

پس از طرح این معما اغلب حاضرین در گپافه معما را از اساس بی‌پایه و بدون پاسخ ارزیابی کردند.

کریمی دقایقی بعد از داوطلبی خواست که با راهنمایی خود او این معما را حل کند، کریمی از داوطلب می‌خواهد بدون در نظر گرفتن اینکه باید به این معما پاسخ دهد؛ در تخته تمام اطلاعاتی که از معما دریافت کرده است را با جزئیات ثبت کند.

داوطلب با شبیه سازی تمام اطلاعات مطرح شده در معما بعد از دقایقی به جواب‌ رسید؛ اتفاقی که تعجب تمام حضار را در پی‌داشت.

کریمی در این‌باره، گفت: اگر همه می‌توانستند به یک مسئله پاسخ دهند دیگر ایجاد یک کسب‌وکار و استارت‌آپ برای حل یک موضوع ارزش چندانی نداشت. در اصل حل مسئله و طریق رسیدن به آن است که یک کسب و کار را ارزشمند می‌کند.

وی افزود: برای پیدا کردن ایده مناسب ابتدا باید سوال درست را بپرسیم، زمانی هم می‌توانیم جواب درست را بگیریم که سوال درست را پرسیده باشیم.

مدیرعامل سابق کارخانه‌نوآوری، گفت: فرض‌کنید تمام شهروندان مشتری ما هستند و تعداد زیادی راه برای حل مشکلات آنها وجود دارد و می‌توانیم از آنها درآمد‌زایی کنیم؛ کدام طرح‌ و ایده درست است؟ چه کسی می‌تواند به جواب درست برسد؟ اگر پاسخ به این سوالات آسان بود هر کسی امروز یک کسب‌وکار استارت‌آپی داشت. به طور‌حتم کسی می‌تواند به نتیجه برسد که سوال درست‌تری طرح کرده باشد. برای پرسیدن سوال درست هم احتیاج به ابزار و تکنیک درست است.

این کارشناس حوزه نوآوری با بیان اینکه ایده‌ها به دو صورت تصادفی و نظام‌مند کشف می‌شوند، گفت: در روش تصادفی ما تمام گزینه‌های نزدیک با پاسخ مسئله را مطرح می‌کنیم تا به پاسخ برسیم، این کار هم زمان زیادی از ما می‌گیرد و هم می‌تواند هزینه‌های زیادی برای کسب و کار ما داشته باشد.

کریمی افزود: اما اگر به صورت نظام‌مند به دنبال حل مسئله باشیم و از راه‌های مهندسی ارزش، شبیه سازی، سیستم داینامیک و TRIZ استفاده کنیم می‌توانیم خیلی زودتر به پاسخ برسیم و مطمئن باشیم پاسخ هم درست است.

وی تصریح کرد: در اصل برای حل کردن یک معما باید شروع به سوال کنیم و روشی را طی کنیم که ما را به جواب نزدیک‌تر می‌کند.  

فرمولی که کریمی تاکید بسیاری روی آن برای رسیدن به یک نوآوری داشت: ایده × دانش (یا سواد) × اجرا = نوآوری ؛ بود.

 

 

 

استارت‌آپ تکراری یا خلاق؟ مسئله این است

 

بخش پایانی اظهارات کریمی درباره تفاوت‌های استارت‌آپ‌های خلاق و تکراری بود.

وی با بیان اینکه آنلاین کردن هر چیزی که فیزیکی آن هم وجود دارد یک استارت‌آپ محسوب می‌شود، گفت: این‌کار تکراری است و احتمال دارد به ذهن هرکسی برسد ارزش زمانی ایجاد می‌شود که استارت‌آپ به صورت خلاقانه طراحی شده باشد.

وی در تشریح این موضوع، گفت: اساسا دو موضوع برای ایجاد یک کسب و کار مهم است اول اینکه مسئله‌ای که می‌خواهیم آن را حل کنیم و طرح کرده‌ایم ابداعی است یا تکراری و موضوع دوم راه حل آن است؛ اینکه راه حل ما ابداعی است یا تکراری.

این کارشناس حوزه نوآوری تصریح کرد: ارزشمندترین نوع پاسخ به یک مسئله و ایجاد یک استارت‌آپ زمانی رخ می‌دهد که هم راه حل ابداعی باشد و هم مسئله که البته در این صورت درک مشتریان به سختی رخ می‌دهد اما کسی که آن را حل کرده باشد می‌تواند مطمئن باشد که رقیبی نخواهد داشت.

 

 

 

 

تا حالا بعد از نوشیدن قهوه، فنجون آن را هم خوردی؟!

 

در پایان مدیر استارت‌آپ خوراکی Well Cook ضمن پذیرایی خلاقانه خود از حضار، به ارائه نحوه رسیدن به محصول نهایی و تشکیل کسب و کار خود پرداخت. پدیده خلاقانه این استارت‌آپ تبدیل ظروف رایج سرو به یک ترکیب خوراکی بود که باعث شگفتی و ستایش تمام افراد حاضر در گپافه این هفته شد.