logo

 

خانه نوآوری


خانه نوآوری، اولین و تنها مرکز نوآوری فعال کشور در حوزه محتوا، رسانه و بلاک‌چین.

تلفن: 02188967160
فکس: 02189775890
ایمیل: Info@innohouse.ir
نشانی: تهران – بلوار کشاورز – تقاطع خیابان 16 آذر – پلاک 78 – برج کمال‌الدین بهزاد – طبقه دهم 
  
photo 2019 02 03 18 42 07 - گپافه این هفته با حضور "سعید روشنی" برگزار شد!

گپافه این هفته با حضور “سعید روشنی” برگزار شد!

جناب آقای دکتر سعیدروشنی، استاد این هفته کافه‌نوآوری بود. ما برای معرفی ایشان ناچاریم به ذکر مواردی چند بسنده کنیم؛ چرا که با وجود جوان بودنشان، سوابق درخشانی ازخود ثبت کرده اند. از همین جا برایشان ارزوی موفقیت‌های روزافزون و شکوفایی هرچه بیشتر آرزومندیم.

ایشان دكتري سياست‌گذاري نوآوري دانشگاه علامه‌طباطبايي هستند و در حال حاضر به عنوان مدیر مرکزنوآفرینی سازمان فناوری‌اطلاعات مشغول هستند. آقای دکتر از جمله افرادی بودند که برای راه‌اندازی شتابدهنده نوین‌تک تلاش‌های موثری داشته‌اند. خودشان موسس استارتاپ ميكرونو که (ابزاری برای شتابدهی کسب‌وکار است) نیز هستند . با همه‌ی این‌ها، دلیل اصلی دعوت ایشان شنیدن تجربه‌ی زیبای انتخاب کتاب ۲۴‌گام در نمایشگاه و تصمیم برای ترجمه‌ی این كتاب بود که منتهی شد به ۱۰۰۰ ساعت تدریس کتاب در مراکز بزرگ کارآفرینی و مرجعیت این کتاب بین منتورهای عزیز کشورمان.

 ایشان  در ابتدا از سابقه‌ی فعالیت خود در این سال‌های گذشته گفتند که تجربه‌ی مشترکی از شکست‌ها و موفقیت‌ها بوده و همین امر باعث شده که بخواهند از طریق آموزش و عمیق شدن در مباحث آن ، مسیر سایر کارآفرینان را هموار کنند.

دکتر روشنی از ابتدا، ایده شکل‌گیری یک کسب‌و‌کار را یک نیاز یا مشکل عنوان کردند و خاطر نشان کردند که نباید برعکس این شیوه را به‌کار برد. یعنی که یک ایده کسب‌و‌کاری داشته باشیم بعد بگردیم و ببینیم چه مشکلی را حل میکندو یا اصلا کسی به آن نیاز دارد یا خیر!

در ادامه، روند کافه که با مرور فصل‌های کتاب پیش می‌رفت در حقیقت برای کسانی که محصول ساخته شده‌ای داشتند، می‌باشد.میتوان با این کتاب، ۲۴ گام تا رسیدن به نتیجه ای مطلوب را پیاده سازی کرد.

Disciplined Entrepreneurship - گپافه این هفته با حضور "سعید روشنی" برگزار شد!

آقای روشنی زمان خوبی را برای اختصاص به توضیح بازار مقدم ساحلی گذاشتند در حقیقت  ایشان گفتن ساحلی تحت عنوان ساحل نورماندی در جنگ‌جهانی دوم وجود داشت که متفقین توانستند با پایه‌ریزی استراتژی نفوذ در ان ساحل به تنهایی، به شکست آلمان نازی برسند و بقیه سواحل را فتح کنند. امروز این داستان الهام بخش تئوری بازار خط‌مقدم‌ساحلی به عنوان استراتژی ورود به بازار، به بازار استارتاپ‌ها است و می‌توان آن را به بازاری که در صورت فتح آن می‌توان بقیه بخش‌های بازار هم فتح کرد  اطلاق کرد . دراین صورت تکرار می‌کنیم باید بازاری را انتخاب کنید که در صورت فتح آن دست‌رسی به بخش‌های دیگر هم ممکن می‌شود و شما می توانید همجوار با سایر بخش‌های بازار خود به حرکت خود ادامه دهید…

آقای روشنی روش‌های متفاوتی را برای business development  بیان کردند؛ شما باید بدانید که:

  • مشتری شما کیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • بازار شما کجاست و چه ویژگی‌های دارد؟
  • با چه روشی باید بازارتان را اندازه گیری کنید ؟
  • و با چه روشی از سمت این نیاز می‌توانید پول دربیاورید؟

ایشان در باب اهمیت اندازه‌گیری بازار گفتند قطعاً هیچ چیز بدتر از این نیست که چند سال برای کسب‌و‌کار خود وقت بگذارید و در پایان این مدت متوجه شوید که درآمد این کار هیچوقت نمی‌تواند بیشتر از چند میلیون تومان شود.

هر چقدر بازار شما بزرگ‌تر باشد، سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای سرمایه گذاری در آن خواهند داشت. یکی از روش های متداول اندازه گیری بازار محاسبه   SAM، TAM و SOM است که در ادامه به توضیح مختصری از آن می‌پردازیم.

SAM، TAM و SOM چیست ؟tam sam som - گپافه این هفته با حضور "سعید روشنی" برگزار شد!

TAM یا Total Available Market: میزان کل بازار در دسترس برای یک محصول یا سرویس است برای مثال tam برای فیس‌بوک کل افرادی که اینترنت داشته اند می باشد.

SAM یا Served Addressable Market: میزان بازاری است که می‌توانید به آن سرویس دهید. در مثال همان فیس‌بوک sam  کل دانشجویان آمریکاست.

SOM یا Serviceable Obtainable Market: کسری از SAM که واقعاً می توان به‌دست آورد. این بخش بیشتر منحصر به سال‌های ابتدایی کسب‌و‌کار است. در همان مثال فیس‌بوک som دانشجویان دو دانشگاه هاروارد و استنفوذد بود.

ایشان هم چنین مدل‌های درآمدی را در کسب‌و‌کار‌های مطرح دنیا بررسی کردند و به همین منظور برخی از نمونه‌های آن را با ذکر مثال تشریح کردند

در انتها خبرهای خوبی هم از جناب دکتر روشنی شنیدیم ایشان گفتند با توجه به تجربیات تدریس این مدت بینشی شخصی به دست آورده‌اند که در آینده می‌توانیم منتظر چاپ کتاب راه اندازی کسب و کار بر اساس شرایط حاضر کشور باشد.

با تشکر از فینگرفودهای خلاقانه سالیدا که در به سرعت و در کمترین زمان به بهترین نحو ارائه شدند . خوشمزه‌های دوست داشتنی به امید دیدار شما در رویدادهای بعدی هم هستیم.

با این که به دلیل جابه‌جایی تعداد شرکت کننده‌ها با چیزی که ثبت‌نام شده بود تفاوت داشت ولی می توانیم جدا بگوییم که میزان رضایت بالا بود و تقریبا اکثر شرکت‌کننده‌ها تقاضای برگزاری مجدد و پیوسته همین دوره را داشتند.

البته بگوییم که در این گپافه، ما میزبان منتورهای خوبی هم بودیم که امیدواریم شبکه‌ی منتورها هم پرقدرت‌تر و بهتر از همیشه پیش بروند.

پیش به سوی فرداهای بهتر

ما را در کانال innocafee-gapafe  کنید و با پخش عکس ها با  #کافه_نوآوری و  #گپافه از تخفیفات دوره های بعدی مطلع بشید.

 ما در کافه نوآوری سبز می شویم و جوانه می زنیم!

 

 تهیه و تنظیم لیلی نبی زاده