ایده و ساختار استارتاپ های موفق ده سال گذشته(بخش اول)

ایده و ساختار استارتاپ های موفق ده سال گذشته

بخش اول

آیا با استارتاپ آشنایی دارید؟

بعد از گسترش اینترنت، شیوه‌های پیدایش و راه‌اندازی کسب و کارها در جهان تغییر کرد، طوری که کمتر کسی هست که در سال‌های اخیر با کلمه استارتاپ مواجه نشده باشد. استارتاپ‌ها در واقع کسب و کارهای ایده محور و جدیدی هستند که بر پایه فناوری روز بنا شده و پتانسیل رشد بالایی دارند. امروزه گروه‌های کوچک و بزرگی اقدام به راه‌اندازی این مدل کسب و کار می‌کنند و درصد موفقیت آن‌ها نیز به نسبت به شیوه‌های قدیمی بسیار بالاتر است. اگر شما هم کنجکاو هستید تا چند استارتاپ موفق جهان، که در سالیان اخیر راه‌اندازی شده‌اند، را بشناسید، در ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

 

  1. اوبر (Uber)

شاید همه شما نام اوبر را شنیده باشید. اوبر یک سرویس تاکسی و هم‌سفری آنلاین است که توسط استامبلآپان و تراویس کالانیک در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا تاسیس شد. نام این استارتاپ واژه‌ای آلمانی به معنی فوق‌‌العاده و عالی است. این استارتاپ برای شروع کار خود در سال ۲۰۰۹ با جذب سرمایه‌ای حدود ۲۰۰ هزار دلار، کار خود را آغاز کرد. سیستم کاری این استارتاپ به این صورت است که مشتریان از طریق یک اپلیکیشن، تقاضای سفر درون شهری در یک مسیر را می‌دهند؛ از طرف مقابل، کسانی که به عنوان راننده در اوبر ثبت شده‌اند، در خواست را دیده و در صورت مناسب بودن مسیر سفر با حرکت آن‌ها به این درخواست پاسخ مثبت می‌دهند. با همین ایده ساده اما پرکاربرد، ارزش و سرمایه این شرکت را بعد از گذشت یک سال، یعنی در سال ۲۰۱۰ به ۱ میلیون و ۲۵ هزار دلار رساند.

اوبر در سال ۲۰۱۶، خدمات خود را در ۶۶ کشور جهان گسترش داد و این استارتاپ همچنان نیز در حال رشد است. اوبر امروزه در کشورهای فراوانی از جمله آمریکا، چین، استرالیا و برخی کشورهای اروپایی فعال است. جالب است بدانید که از سال ۲۰۱۷، دارا خسروشاهی به عنوان مدیرعامل این شرکت انتخاب شد. درآمد سالانه این شرکت در حدود ۷ میلیارد دلار و ارزش این برند هم اکنون بیش از ۶۴ میلیارد دلار ثبت شده است.

 

  1. تلگرام (Telegram)

بدون شک تلگرام یکی از موفق‌ترین استارتاپ‌های ۱۰ سال اخیر جهان است. اپلیکیشنی بر اساس ایده‌ای ساده و تکراری ارسال پیام که در سال ۲۰۱۳ برای گوشی‌های آیفون شکل گرفت. این پیام‌رسان که به دست دو برادر روس، یعنی پاول و نیکلای دوروف راه‌اندازی شد، تاکنون توانسته بیش از ۱۵۰ میلیون نفر را در سراسر جهان را جذب خود کند.

پاول مسئول بخش پشتیبانی مالی و ایدئولوژیک این استارتاپ و نیکلای مسئولیت بخش تکنولوژی را به عهده گرفته است. تمرکز نیکلای بر روی پروتکل‌های باز، ایمن و بهینه‌روی چندین مرکز داده باعث شده تا تلگرام بسیار سریع و ایمن در اختیار کاربران قرار گیرد. در عین حال که موسسان این برنامه روسی هستند اما مقر اصلی آنان شهر برلین در آلمان است. متن باز یا به اصطلاح Open source بودن آن و همچنین سیستم رمزنگاری در پیام‌ها، باعث شده تا بتواند رشد فوق العاده‌ای داشته باشد و به یک استارتاپ موفق در جهان تبدیل شود.

این سرویس به گفته سازندگان مدل درآمدزایی ندارد و این پیام‌رسان به رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. با مراجعه به سوالات متداول تلگرام، خواهید دید که پاسخ آن‌ها به این سوال این است که: پاول دورف، که دیدگاه مشابهی با ما دارد، کمک مالی بزرگی به تلگرام کرده و ما هم‌اکنون به اندازه کافی پول داریم. اگر پول کم بیاوریم، امکانات غیرضروری پولی اضافه خواهیم کرد تا هزینه زیرساخت‌ها و حقوق توسعه‌دهندگان را تأمین کنیم. اما درآمدزایی هیچ‌گاه هدف تلگرام نبوده است. ارزش این برند تاکنون چیزی حدود ۱٫۷ میلیارد دلار اعلام شده است.

 

  1. برندلس (Brandless)

ایدو لفلر و تینا شرکی، با یک ایده شروع به تولید محصولات مختلف و سپس فروش آن در یک وب ‌سایت کرده‌اند. اما ویژگی آن‌ها چیست؟ آن‌ها محصولات خود را بدون برند تولید می‌کنند و می‌فروشند. عقیده آن‌ها این بود که عموم مردم به برند لوازم مصرفی خود، آنقدر اهمیت نمی‌دهند، پس چرا باید هزینه‌ای گزاف برای چیزی که برایشان مهم نیست بپردازند.

این فروشگاه از صابون تا چاقوی آشپزخانه ارائه می‌کند و روی آن ها فقط برچسب برندلس می‌زند. محصولات این وب سایت بسیار ارزان است و محدود قیمتی آن بین ۳ تا ۵ دلار است. این استارتاپ با سرمایه‌گذاری و بودجه‌ای حدود ۵۰ میلیون دلار، کار خود را در سال ۲۰۱۲ آغاز کرد و در سال ۲۰۱۹ نیز به عنوان استارتاپی موفق، توانست ۲۴۰ میلیون دلار دیگر سرمایه جذب کند. برندلس در زمینه جلب اعتماد و فروش به مشتریان، جز استارتاپ‌های مطرح سال ۲۰۱۸ خود را جای داده و حالا رقیبی جدی برای آمازون است.

 

  1. ایر بی ان بی (Airbnb)

در سال ۲۰۰۸، این استارتاپ برای ارائه این امکان که مالکان خانه‌های مناسب در شهرهای جذاب توریستی، بتوانند خانه خود را در اختیار گردشگران قرار دهد، معرفی و عرضه شد. ایده این استارتاپ از این‌جا شکل گرفت که دو جوان به نام‌های جو جیبیا و برایان چسکی، اتاق زیرشیروانی خانه خود را با یک تخت بادی به مسافرخانه تبدیل کردند و درآمد خوبی کسب کردند. این ایده در ادامه به مالکان در ۳۴۰۰۰ شهر این امکان را داد تا بتوانند از خانه‌های خود بهترین استفاده را نمایند و آن‌ها نیز کسب درآمد کنند؛ همچنین ایر بی ان بی باعث شد تا گردشگرانی از طبقه متوسط و با درآمدی محدود هم بتوانند به راحتی به بیش‌تر نقاط جهان سفر و با هزینه‌ای کم سفری خوب را تجربه کنند و این استارتاپ تبدیل به محبوب‌ترین روش سفر شد.

درآمدزایی این سایت از راه برداشتن درصدی از سود اجاره خانه‌هاست که برای خود برمی‌دارد. این استارتاپ و ایده، تا امروز توانسته برای برند خود ارزشی حدود ۳۰ میلیون دلار خلق کند.

 

  1. خان اکادمی (Khan Academy)

همیشه استارتاپ‌ها از ایده‌های بسیار ساده شروع می‌شوند. یک معلم هندی به نام سلمان خان در سال ۲۰۰۶ تصمیم گرفت تا از طریق یک وب‌سایت کوچک، به طور رایگان به آموزش دروس تحصیلی بپردازد تا مبادا کسی در جهان از تحصیل محروم باشد. اما این کار برخلاف تصور سلمان خان کوچک باقی نماند و به سرعت مورد استقبال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان قرار گرفت. امروزه این وب‌سایت هزاران محتوای آموزشی درسی به زبان‌های مختلف در جهان دارد و مردم به طور گسترده‌ای برای آموزش فرزندان خود از آن استفاده می‌کنند.

خان آکادمی تاکنون درآمدی نداشته و از طریق کمک‌های مردمی و سازمان‌های بشردوستانه منابع مالی خود را تامین کرده است. گوگل در سال ۲۰۱۰ مبلغی حدود ۲ میلیون دلار به این برند کمک کرد تا محتواهای آموزشی به زبان‌های دیگر نیز تولید کند و در یوتیوب منتشر کند، این موضوع برای تبلیغات در یوتیوب و افزایش بازدید آن نیز به گوگل کمک می‌کند. حالا این برند حدود ۲۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است.

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها