ایده و ساختار استارتاپ های موفق ده سال گذشته(بخش دوم)

در بخش اول از این گزارش به‌طور مختصر با مفهوم استارتاپ آشنا شدیم و در ادامه به معرفی ایده و ساختار ۵ استارتاپ برتر از لیست بهترین های ده سال گذشته پرداختیم. در مطلب پیش رو ادامه این لیست را مورد بررسی قرار می دهیم.

ایده و ساختار استارتاپ‌های موفق ده سال گذشته

بخش دوم

        ۶‌. اسپیس ایکس (SpaceX)

در تعریف یک استارتاپ، بزرگی و کوچکی ساختار معنا ندارد. بلکه مهم‌ترین امر بلند پروازانه بودن آن ایده است. اسپیس ایکس نیز به خوبی از پس تعریف خود به عنوان یک استارتاپ موفق برآمده است. این شرکت فوق‌العاده جسور در سال ۲۰۰۲، توسط ایلان ماسک طراحی و تاسیس شد تا زندگی در فضا را به یک امر عادی و رویای سفر ارزان به فضا را به واقعیت تبدیل کند. ایلان ماسک هدف از تاسیس این شرکت را کاهش هزینه حمل و نقل فضایی و اجرای پروژه اسکان بشر در مریخ بیان کرده است. کم‌تر از یک سال بعد از تاسیس، اسپیس اکس موشک فالکون ۹ را به فضا پرتاب و ماهواره‌‌ی همراه خود را با موفقیت در فضا رها کرد و سالم به زمین بازگشت. موفقیت این پرتاب و فرود ثابت کرد که استفاده مجدد از موشک‌های گران قیمت به جای سقوط‌شان در اقیانوس امکان‌پذیر است.spacex image

اسپیس ایکس تقریباً چند سال اول خود را با شکست مواجه بود، اما مدیران آن از پای ننشستند تا سرانجام توانستند با رشدی سریع ایده‌های خود را عملیاتی کنند. این شرکت ۳ سال بعد از تاسیس، یعنی در سال ۲۰۰۵ حدود ۱۶۰ کارمند داشت و تعداد کارمندان آن در سال ۲۰۱۰ به ۱۱۰۰ نفر رسید. این در حالی است که امروز این تعداد به ۶ هزار نفر است. ایلان ماسک در یک سخنرانی در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که به خاطر پروژه‌های انجام شده پیرامون تکنولوژی سلاح‌های پیشرفته، این شرکت تنها می‌تواند کارمندان آمریکایی استخدام کند. تا پایان سال ۲۰۱۲، این شرکت حدود ۴۰ پرتاب به فضا داشت که درآمدی حدود ۴ میلیارد دلار را عاید آنها کرد. بسیاری از این قراردادهای فضایی هنوز برای این شرکت درآمد ایجاد می‌کنند و امروزه ارزش این شرکت به یک میلیارد دلار رسیده است.

 

      ۷‌. اسنپ چت (Snapchat)

این استارتاپ با همت ایوان اسپیگل و دو نفر از دانشجوهای دانشگاه استنفورد آمریکا، توانست مقوله سلفی را در جهان تغییری جدی دهد. ویدیوها و تصاویری که با این اپلیکیشن گرفته می‌شود، اسنپ نام دارد و کاربران می‌توانند به آن‌ها عکس، ایموجی، متن، استیکر و چیزهای دیگری اضافه کنند. فیلترهای مخصوص و بامزه‌ای که اسنپ چت خلق کرد، به طور کلی فرهنگ گرفتن عکس را عوض کرد و حالا با این اپلیکیشن کاربران می‌توانند عکس‌های خود را با این فیلترها تغییر دهند و برای هم بفرستند.snapchat logo

این ایده در سال ۲۰۱۱، پیاده‌سازی شد و به مرحله تجاری رسید و رشد و موفقیت این اپلیکیشن تا جایی پیش رفت که فیس بوک در سال ۲۰۱۳ قصد داشت آن را به مبلغ سه میلیارد دلار بخرد؛ اما این اپلیکیشن همچنان به صورت خصوصی روی پای خود ایستاده است. درآمد این اپلیکیشن از تبلیغات درون برنامه‌ای است و تا امروز درآمد این برند از راه تبلیغات بیش از یاهو و توئیتر نیز بوده است. همین اپلیکیشن ساده توانسته تا به امروز ارزشی حدود ۲۵ میلیارد دلار را به خود اختصاص داده است.

      ۸‌. پینترست (Pinterest)

این استارتاپ که در حقیقت یک بورد اختصاصی برای شماست، در سال ۲۰۱۵ توسط بن سیلبرمن عرضه و راه‌اندازی شد. شما با کمک پینترست می‌توانید عکس‌ها و ویدیوهای مورد علاقه خود را همه را یک‌جا مشاهده کنید؛ اخیرا در اپلیکیشن این سرویس، دکمه خرید هم اضافه شده که محل مناسبی برای فروش به نظر می‌رسد. درآمد اصلی این سرویس نیز از طریق تبلیغات درون برنامه‌ای است و عده‌ای از مفسران دنیای فناوری و اقتصاد بر این باور هستند که شاید حتی سهام آن در آینده به طور عمومی عرضه خواهد شد. طبق پیش‌بینی E Marketer، شرکتی فعال در زمینه‌ی تحلیل داده، درآمد پینترست از تبلیغات تا پایان امسال به ۵۵۳.۳ میلیون دلار خواهد رسید و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد دلار برسد. پینترست در حال حاضر بیش از ۱۷۵ میلیون کاربر فعال در ماه دارد و ارزشی حدود ۱۱ میلیارد دلار را کسب نموه است.pinterest logo

      ۹‌. دراپ باکس (Drop Box)

دراپ باکس یک سرویس ذخیره‌سازی ابری است که شما می‌توانید داده‌هایتان را از کامپیوترهای و دستگاه‌های مختلف به صورت آنلاین ذخیره و در هر کدام از این دستگاه‌ها همگام‌سازی کنید.dropbox logo

احتمالا برایتان جالب باشد که بدانید این استارتاپ در سال ۲۰۰۷، توسط دو فارغ التحصیل موسسه فناوری ماساچوست(MIT)، یعنی درو هوستون و آرش فردوسی که ایرانی – آمریکایی است، به مرحله تجازی‌سازی رسید و راه‌اندازی شد. این استارتاپ با ارائه این خدمت تاکنون به ارزشی بیش از ۱۰ میلیارد دلار دست یافته و جریان نقدینگی مثبتی دارد.

 

      ۱۰‌. هاب اسپات (HubSpot)

ایده این استارتاپ آموزش آنلاین در زمینه بازاریابی و شبکه‌های اجتماعی است. هر کاربر با اعلام علایق خود در زمان ثبت‌نام در هاب اسپات، می‌تواند محتوای مورد نظر خود را ببیند و از آن استفاده کند.hubspot logo

این استارتاپ در سال ۲۰۰۹ توسط برایان هالیگان و دارمش شاه در موسسه فناوری ماساچوست(MIT) راه‌اندازی شد. این برند تاکنون ارزشی برابر با ۲۰ میلیارد دلار را برای خود به ارمغان آورده است.

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها