درباره استارتاپ ؛ همه آن‌چیزی که باید بدانیم!

این روزها واژه «استارتاپ» را زیاد می‌شنویم. اکثر افراد تصور می‌کنند که به هر کسب و کار جدید و نوپا استارتاپ می‌گویند در حالی که این یک باور اشتباه است. در این مطلب قصد داریم در مورد ماهیت و ویژگی‌های استارتاپ و تفاوت‌های آن با سایر کسب و کارها صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

چطور استارتاپ‌ها را بشناسیم!

استارتاپ، شرکتی نوپاست که برای حرکتی سریع طراحی شده با این وجود هر شرکت تازه تاسیسی استارتاپ نیست. هر شرکت یک ماموریت اصلی دارد که سایر فعالیت‌های آن حول این ماموریت در گردش هستند. در استارتاپ همه چیز با رشد در ارتباط است. به همین خاطر همه برنامه ریزی‌ها به نوعی تعیین می‌شوند که باعث رشد بیشتر شرکت شوند. اما چطور میتوان یک استارتاپ را از کسب و کار تشخیص داد؟ برای دستیابی به پاسخ این سوال، باید با ویژگی‌های استارتاپ آشنا شوید. مانند:

  • رشد: در همه شرکت‌ها یک رابطه بین عرضه و تقاضا وجود دارد. اما در استارتاپ تنها محصولاتی انتخاب می‌شوند که بازار هدف بسیار بزرگی داشته باشند و استراتژی‌های شرکت در راستای دستیابی به بخش عظیمی از آن بازار و ارائه خدمات هستند که این ویژگی باعث رشد سریع استارتاپ‌ها می‌شود.
  • نوآوری: استارتاپ‌ها ممکن است در ایده اصلی کسب و کار نوآور نباشند ولی بیشتر آنها در نحوه ارائه خدمات یا محصولات خلاق هستند. یعنی یک محصول یا خدماتی که از قبل وجود دارد را به صورتی جدید عرضه می‌کنند، خدمات یا محصولات موجود را تجمیع کرده یا برای دستیابی به بازارهای جدید در زمینه محصول یا خدمات هدف گذاری می‌کنند.
  • عدم قطعیت: نوآوری یک فرآیند ریسک پذیر است و عوامل داخلی و خارجی مختلفی روی آن اثر گذارند که آینده استارت‌آپ را تهدید می‌کند. از آنجایی که استارتاپ‌ها، کسب و کارشان را بر اساس تقاضای موجود در بازار ایجاد نمی‌کنند، بقایشان در طولانی مدت مبهم و همراه با عدم قطعیت است.
  • حل مسئله: هر استارتاپ تلاش می‌کند تا با ایده‌های خود یک مشکل یا مسئله‌ای را به صورت خلاقانه حل کند. گاهی این مشکل وجود دارد و گاهی آن را مثل یک نیاز ایجاد می‌کنند.solution

آشنایی با کسب و کار و انواع آن

در یک کسب و کار، افراد برای ایجاد یا فروش محصول/ خدمات با یکدیگر کار می‌کنند. کسب و کارها را میتوان به  سه دسته بزرگ، کوچک و متوسط تقسیم بندی کرد. ویژگی‌های اصلی برای طبقه بندی کسب و کارها بر اساس تعداد پرسنل و منابع انسانی (سلسله مراتب تیمی و بخش مدیریتی) و درآمد مالی سالیانه آن مجموعه است. به عنوان مثال:

  • کسب و کار کوچک دارای ۱- ۹۹ پرسنل
  • کسب و کارهای متوسط دارای ۱۰۰- ۴۹۹ پرسنل
  • و کسب و کارهای بزرگ بیشتر از ۵۰۰ پرسنل دارند.

 

همچنین کسب و کارها را میتوان از لحاظ نوع کارکرد به سه دسته تقسیم کرد:

  • خدماتی: این کسب و کارها محصولات غیر فیزیکی مانند: مهارت‌های حرفه‌ای، تخصص، مشاوره و محصولاتی مشابه را ارائه می‌دهند. مانند: رستوران، بانک، مدرسه و تعمیرگاه.
  • تجاری (مبتنی بر کالا): این کسب و کارها محصولاتی را با قیمت عمده فروشی خریداری کرده و بدون هر گونه تغییری با قیمت بالاتر و به صورت خرده فروشی، در اختیار سایرین قرار می‌دهند. این نوع از کسب و کار را با نام «خرید و فروش» می‌شناسند. مانند: فروشگاه‌های مواد غذایی و نمایندگی‌های فروش سایر محصولات.
  • تولیدی: کسب وکار تولیدی، برخلاف نمونه تجاری مواد اولیه را با هدف تولید محصول جدید خریداری می‌کند و پس از طی فرآیند ساخت، محصول تازه را به مشتریان عرضه می‌کند.

برخی کسب و کارها به دلیل ماهیت‌شان در بیش از یک نوع کسب وکار طبقه بندی می‌شوند. به عنوان مثال: رستوران، ترکیبی از فعالیت‌های پخت مواد غذایی (تولید)، ارائه نوشیدنی‌های بدون طبخ مثل آب معدنی (تجاری) و دریافت سفارشات مشتریان (خدمات) را انجام می‌دهد. با این وجود کسب و کارهای ترکیبی را با توجه به عمده فعالیت‌شان طبقه بندی می‌کنند. به این ترتیب رستوران یک کسب وکار خدماتی است.

چه فرقی بین استارتاپ و کسب و کار وجود دارد؟

استارتاپ‌ها شرکت‌های جوانی هستند و اغلب توسط یک یا چند کارآفرین تاسیس می‌شوند تا یک محصول یا خدمات منحصر به فرد را ایجاد کرده و به بازار ارائه دهند. در این شرکت‌ها یک ایده اولیه و به میزان زیادی خلاقیت و نوآوری وجود دارد. همچنین بودجه اولیه استارتاپ اندک است و با سرمایه بنیانگذاران آن اداره می‌شود.

ایده و طرح اولیه استارتاپ در آغاز مراحل زندگی خود است و نیاز به توسعه، آزمایش و تست دارند‌. در حالی که ایده‌های کسب وکار از پیش آزمایش و بررسی شده‌اند، بازارهای هدفش مشخص است و برخلاف استارتاپ دارای قطعیت بیشتر و ریسک کمتری می‌باشد. همچنین ممکن است که ایده‌های کسب و کار تکراری باشند ولی در استارتاپ با وجود ایده‌های اولیه تکراری، روش‌های ارائه و عرضه متفاوت و دارای نوآوری هستند.استارتاپ

۸ گام برای راه اندازی استارتاپ

برای ایجاد یک استارتاپ موفق باید مراحلی را طی کنید. در ادامه یک راهنمای مختصر از مهم‌ترین مراحل ایجاد کسب و کار را معرفی می‌کنیم:

   ۱‌. ایده مناسب را پیدا کنید

برای راه اندازی استارتاپ به یک ایده نیاز دارید ولی با توسعه هر ایده جدیدی نمی‌توانید یک کسب و کار موفق را شروع کنید. معیار اصلی برای تشخصی ایده موفق عبارت است از:

  • دوام (در طول یک مدت طولانی ارزشمند و سودمند باشد.)
  • اعتماد (بتوانید با دلیل و منطق از آن دفاع کنید.)
  • پایداری (در یک مدت زمان معین قابل اجرا و پیاده سازی باشد.)

   ۲‌. در بازار جستجو کنید

درک درست از بازار کسب و کار یکی از کلیدهای موفقیت در استارتاپ است. برای این منظور ابتدا باید ویژگی‌های کسب وکارتان را مشخص کنید و در بازار هدف درباره نوع مخاطب، سلیقه و علایق آنها و نیازمندی‌هایشان جستجو کنید.

   ۳‌. سریع باشید

اگر تنها یک فاکتور میان تمام استارتاپ‌های موفق مشترک باشد، آن ویژگی سرعت عمل و واکنش سریع به تغییر نیازهای بازار است.

   ۴‌. قدرت تصمیم گیری و اراده مسیرتان را مشخص می‌کند

تحقیق و بررسی در مورد همه جنبه‌های کسب و کار زمان زیادی از فرآیند ایجاد استارت‌آپ را به خود اختصاص می‌دهد. در این موقعیت، راه اندازی استارتاپ به شدت به عزم و اراده شما وابسته است. با تکیه بر این توانایی میتوانید بر مشکلات احتمالی غلبه کنید و با خلاقیت رقبایتان را به چالش بکشید.

   ۵‌. همیشه خلاق باشید

برای ایجاد کسب و کار باید موانع ذهنی‌تان را کنار بزنید و غیر عادی فکر کنید. بنابراین نترسید که چارچوب طرح‌های کلی کسب و کارهای معمول را بشکنید. این رویکرد میتواند استارتاپ شما را منحصر به فرد کند.business team

   ۶‌. درباره تیم خود فکر کنید

تعداد اعضای تیم‌تان نباید زیاد باشد ولی در عین حال هر یک از اعضا باید از سطح انگیزه درونی بالایی برای ایجاد ارزش در شرکت برخوردار باشند. داشتن اهداف مشترک و برخورداری از دانش بالا در انتخاب اعضا مهم است. برای اینکه یک استارتاپ موفق ایجاد کنید باید موارد زیر را درک کرده و آن را به خوبی مدیریت کنید.

  • چطور از سیستم‌های فناوری برای حل مشکلات استفاده کنید.
  • کدام فاکتورهای انسانی به وسیله مشکلات پنهان می‌شوند و اینکه چطور باید این مشکلات را حل کرد.
  • چطور افرادی را پیدا کنید که مشکلات را حل و فصل کنند.

 

   ۷‌. کسب و کارتان را سازماندهی کنید

به مسائل اساسی زیر توجه کنید:

  • کسب و کارتان را ثبت کنید.
  • برای دریافت مشاوره حقوقی و پشتیبانی حسابداری برنامه ریزی کنید.
  • یک مدل مالی موثر برای استارتاپ خود ایجاد کنید.
  • مدلی رسمی از عملکرد کسب و کارتان تهیه نمایید.

همچنین بهتر است در ابتدای راه اندازی کسب و کارتان بیشتر به چشم انداز آینده توجه کنید و بحث‌های مالی و کسب و درآمد را در جایگاه دوم قرار دهید.risk

   ۸‌. خطرهای احتمالی را فراموش نکنید

ریسک همراه طبیعی هر کسب و کار جدیدی است. اجازه ندهید خطرات شما را گمراه کنند و مانع استارتاپ شوند. ریسک‌های کسب و کار عبارتند از:

  • ریسک بازار: آیا بازاری برای محصول شما وجود دارد؟ کسی به آن نیاز دارد؟ مردم برای آن هزینه می‌کنند؟ قبل از انتشار محصول در بازار به این سوالات پاسخ دهید. اگر این ریسک به نفع شماست پس کسب و کارتان موفقیت آمیز است.
  • ریسک محصول: یکی دیگر از اولویت‌های مهم در هنگام ایجاد استارتاپ، شناسایی محصول یا خدمات، ویژگی‌های آن، مشکلاتی که به کمک آن حل می شوند و تعیین ارزش آن برای سرمایه گذاری است.
  • ریسک تجربه تیمی: شما به تنهایی نمی‌توانید یک استارتاپ را ایجاد کرده و از پس تمامی موانع و مشکلات آن برآیید. به همین دلیل باید یک تیم قوی از متخصصین با تجربه، همراه با دانش کافی در اختیار داشته باشید. تیم میتواند ایده‌های مربوط به محصول، ورود آن به بازار و .. را توسعه داده و آن‌ها را بهبود دهد.
  • ریسک‌های مالی: برای راه اندازی استارتاپ نیاز به سرمایه دارید. برای این منظور میتوانید از خدمات بانکی یا سرمایه گذاری استفاده کنید. ولی پیش از پیدا کردن سرمایه باید توانایی‌های بالقوه کسب و کارتان را در قالب یک طرح جامع بیان کنید. زیرا این بخش از نظر سرمایه گذاران یکی از ویژگی‌های مهم استارتاپ است.
  • خطر کپی رایت: همیشه این احتمال وجود دارد که رقبا از محصول یا خدمات شما کپی برداری کنند. به ویژه این موضوع در زمینه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات بیشتر است. بنابراین مراقب باشید تا در هنگام تحقیق بازار و جذب سرمایه گذار ایده اصلی‌تان فاش نشود.

 

 

 

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها