ساختار تولید ارزش انیمیشن در دنیا چگونه است ؟

 

در مقاله انواع کسب وکارهای محتوایی به اختصار درباره هر یک از کسب وکارهای این حوزه توضیح دادیم. در مقاله‌های بعدی می‌خواهیم به طور کامل درباره هر یک از آن‌ها بحث کنیم. ابتدا با حوزه انیمیشن شروع می‌کنیم. در ابتدا می‌خواهیم بدانیم چرا حوزه انیمیشن در دنیای امروز بسیار پر‌رنگ شده و چگونه تولید ارزش می‌کند. در شکل زیر به طور خلاصه ساختار تولید ارزش انیمیشن را نشان داده‌ایم.

 

ساختار تولید ارزش انیمیشن

خلق دارایی‌های اختصاصی : سازندگان انیمیشن به دنبال خلق و تصاحب دارایی‌های منحصر به فردی هستند که جاذبه بالایی برای آن ها ایجاد کند. خلق این دارایی‌ها یکی از فرآیندهای پر ریسک ولی با بازدهی بالا به حساب می آید.

تامین سرمایه: در ساخت انیمیشن فاصله‌ی بین پرداخت هزینه تولید تا بازگشت درآمد زیاد است.

منابع تامین مالی در این زمینه توزیع‌کنندگان، شبکه‌های تلویزیونی، شبکه‌های کابلی، مشوق‌های دولتی و دارندگان و فروشندگان حقوق معنوی می‌باشند.

تولید: خلق محصول نهایی و ارائه آن به مخاطب را تولید گویند. سه فاز مختلف شامل پیش تولید، تولید و پس تولید وجود دارد. بودجه هر یک از این مراحل بسته به نوع تکنولوژی و رسانه هدف متفاوت است. اما به طور کلی مرحله تولید به دلیل حجم نیروی انسانی زیاد بودجه بیشتری را می طلبد. پس از آن مرحله پیش تولید دارای اولویت در بودجه می‌شود. به دلیل هزینه‌های بالا در مرحله تولید، باید به شکلی کارا ریسک تولید سکانس های اضافی را که باعث افزایش هزینه می‌شوند در مرحله پیش تولید کاهش داد.

در مرحله پیش تولید مهم ترین مرحله، نهایی کردن ایده داستان و خط کلی آن با تدوین استوری برد ( تبدیل طرح داستانی به تصویر) می‌باشد.

در مرحله تولید فعالیت‌هایی از قبیل افکت‌های بصری، نقاشی، رنگ‌آمیزی، صداگذاری و …. انجام می‌شود.

در مرحله پس از تولید، پردازش تصویر وصدا صورت می‌گیرد. در کارهای کوچک، بازاریابی و توزیع نیز در این مرحله قرار می‌گیرند.

توزیع : بهره‌برداری تجاری از برنامه از طریق شبکه‌های کابلی آغاز می‌شود. ۲۵ تا ۳۰ درصد درآمد کل، سهم توزیع‌کننده است.

بازارسازی فرهنگی و فروش حق امتیاز: داشتن حقوق مالکیت فکری و امکان بازارسازی فرهنگی، استودیوها را قادر می‌سازد تا از محل فروش محصولاتی که دارایی علائم یا نشانه‌هایی از شخصیت‌ها و سایر دارایی‌های اختصاصی استودیو هستند، درآمد کسب کنند. با پیشرفت استودیو و افزایش تعداد دارایی‌های اختصاصی، استودیو می‌تواند آن‌ها را به عنوان یک مجموعه در اختیار داشته باشد و با فروش دوباره حق امتیاز آن‌ها و یا ساخت محصولات جانبی موسوم به اسپین آف، دوباره از آن‌ها درآمدزایی داشته باشد. در واقع، با خلق دارایی ارزشمند از طریق بازارسازی فرهنگی با هدف بهره‌برداری ثانویه از شهرت کسب شده اقدام می‌کنیم.

گردآورنده : گلشید سیفی

منبع : بازارسازی فرهنگی، محمد مهدی ایزدخواه،۱۳۹۴

1 دیدگاه

از خانه نوآوری

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها