سرمایه گذاران در استارتاپ ها به دنبال چه چیزی هستند؟

در مقاله پیشین به‌طور مختصر و مفید توضیح دادیم که سرمایه مورد نیاز استارتاپ‌ها را چه کسانی تامین می‌کنند. هم‌چنین دسته‌بندی های رایج در این حوزه معرفی شد تا فعالان اکوسیستم استارتاپی با نحوه جذب سرمایه از هر گروه آشنایی پیدا کنند. اما نکته کلیدی ماجرا آنجاست که سرمایه‌گذاران به چه رویکردی از سوی استارتاپ ها واکنش مثبت نشان می‌ دهند. نوشتار پیش رو برشی از مقاله ای به قلم ریچارد رابی در سایت masschallenge.org است.

۸ موردی که سرمایه گذاران در استارتاپ ها به دنبال آن هستند

   ۱‌. طرح جامع کسب و کار

اول و مهم تر از همه ، سرمایه گذاران می‌خواهند یک چیز قابل اعتماد که درباره ی آن فکر شده باشد، متقاعد کننده باشد و طرح کامل کسب و کار داشته باشد ،ببینند. آن ها می‌خواهند بدانند که شما پر و بال اضافه به کارتان نمی‌دهید،بیش از حد خوشبینانه نباشید و حدالامکان واقع گرایانه درباره ی آینده کسب و کارتان باشید. آن ها دوست دارند بدانند که شما هر دو چشم انداز را برای کسب و کارتان دارید به اندازه نقشه ای که برای رسیدن به اهدافتان در نظر گرفته اید.

در طرح کسب و کار، آن ها می‌خواهند که چیز هایی از قبیل پیش بینی های مالی ، طرح های بازاریابی دقیق و جزئیات در مورد بازار خودتان را ببینند.
به یاد داشته باشید، سرمایه گذاران پول بیشتری اما در معاملات کمتری سرمایه گذاری می‌کنند. اگر می خواهید بخشی از آن پول را جذب کنید، شما نیاز دارید تا یک طرح کسب و کار بسیار محکم داشته باشید.

   ۲‌. تناسب در بازار محصول

سرمایه گذاران همچنین می‌خواهند ببینند که شما در بازار محصول توانسته اید متناسب کار کنید. مشتریان محصول شما را می‌خرند. کاربران روزانه به‌طور فزاینده ای برای خدمات شما ثبت نام می‌کنند .شما مجبور به استخدام پرسنل فروش و پشتیبانی مشتری برای خدمت به رشد  مشتریان پایه خود هستید. خبرنگاران حتی خواستار آن هستند که بخواهند از طریق محصول جدید خود، از محصولات جدید دیگر با خبر شوند .

اساسا تناسب بازار محصول زمانی اتفاق می افتد که مشتریان آگاهی پیدا کنند و از محصول شما به اندازه کافی استفاده کنند تا ارزش آن را بشناسند. به همین دلیل است که سرمایه گذاران می‌خواهند ببینند که تعداد قابل توجهی از مردم ارزش محصول شما را فهمیده اند و می‌خواهند از آن استفاده کنند.

   ۳‌. اندازه بازار

سرمایه گذاران اندازه های مختلف منابع مالی را دارند و شما نیاز دارید به پیدا کردن سرمایه گذارانی که با مقدار اهداف و آرزو هایتان مطابقت داشته باشد. یک شرکت بزرگ VC که نیاز به تولید بازده بزرگ دارد ۵۰،۰۰۰ دلار در شرکت شما سرمایه گذاری نخواهد کرد. اگر شما سرمایه گذاران بزرگی را می‌خواهید پس باید یک بازار بزرگ را هدف قرار دهید. اکثر سرمایه گذاران در سرمایه گذاری که تنها یک میلیون دلار ارزش دارد مردد نخواهند بود. با این حال اگر شما یک بازار میلیارد دلاری هم هدف گذاری کنید حتی محتاط ترین سرمایه گذاران کوتاه خواهد آمد و شرکت شما را در نظر می گیرد.

   ۴‌. کمینه محصول پذیرفتنی (MVP)

۴۲ درصد استارتاپ ها  به خاطر ضعف در بازار محصول سقوط می‌کنند. اگر می‌خواهید سرمایه گذاران را جذب کنید، قطعا ضروری است که شما MVP بسازید که بتواند نیاز های بازار را فراهم کند. این محصول ممکن است نقطه عطفی برای مشکل شما باشد، اما اگر نتواند نیاز بازار را ارضا کند، از شانس خود خارج خواهید شد.MVP

هنگامی که می‌خواهید MVP خود را ایجاد کنید، از این چارچوب ساده برای تهیه نقشه های مشتریان خود و همچنین نقاط بحرانی که باید رفع شوند استفاده کنید:

  • ایده کلی چیست؟
  • مشتریان چه کسانی هستند؟
  •  کاربران نهایی چه کسانی هستند؟
  • چرا آنها آن را می خواهند؟
  • چرا ما آن را ساختیم؟

قبل از اینکه سرمایه گذاران را در نظر بگیرید، اطمینان حاصل کنید که MVP دارید که مشتریان را راضی خواهد کرد.

   ۵‌. متمایز کننده

آیا شما در حال ساختن فیسبوک بعدی هستید؟ اگر بله، چرا ؟ ما به فیسبوک دیگری احتیاج نداریم. ما به چیزی که کاملا متفاوت است و به شما یک مزیت رقابتی خواهد داد، نیاز داریم.
سرمایه گذاران می خواهند بدانند که شما در رقابت خود نوعی تمایز دارید، اگر آنها از تمایز شما آگاه نباشند، می توانند به آسانی بروند و آن را پیدا کنند. قبل از اینکه روی ایده شما سرمایه گذاری کنند. آنها می خواهند شاهد موارد محکمی باشند که مزیت رقابتی شما به راحتی نمی تواند شکست بخورد (یا تکرار شود).

   ۶‌. رهبری قوی

سرمایه گذاران می خواهند تیم رهبری قدرتمندی را ببینند، قبل از اینکه پولی را که به سختی به‌دست آورده اند در اختیار آن‌ها بگذارند. حتی اگر شما فنی نباشید، به طور معمول می توانید یک بنیانگذار فنی پرشور و مشتاق پیدا کنید که بتواند انرژی تیم خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. برای اینکار می‌توانید نیروی حرفه ای از طریق پلتفرم های شناخته شده جذب کنید و به‌جای دستمزد سهام واگذار کنید.

   ۷‌. کشش

سرمایه گذاران می خواهند چیزی بیش از یک ایده عالی را ببینند. آنها بیش از یک پیچ بزرگ یا طرح کسب و کار جامع می خواهند. آنها می خواهند ببینند که در پشت ایده هایتان کشش دارید. آن ها هر سال صدها ارائه را رصد می‌کنند و تعداد کمی از این پیچ ها فراتر از مرحله ایده جلو می آیند. یکی از موثرترین راه های تأمین مالی، نشان دادن این است که شما قبلا حرکت قابل توجهی را انجام داده اید.

   ۸‌. استراتژی خروج

سرمایه گذاران خواستار بازگشت قطعی سرمایه‌گذاری شان هستند، که به این معنی است که شما باید یک استراتژی خروج شرکت در محل داشته باشید. حتی اگر با شکیبایی مایل به سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت در شرکت شما باشند، با این حال آن‌ها باید بدانند که در پایان، بازده قابل‌توجهی خواهند داشت.
احتمالا سرمایه گذاران می‌خواهند هم استراتژی شما را بدانند (مالکیت، فروش سهام به مدیران، و غیره) و هم چارچوب زمانی شما برای خروج را. اگر نمی‌توانید هر دوی آن‌ها را فراهم کنید، احتمالا نسبت به سرمایه‌گذاری در مورد شما مردد خواهند بود.

 

 

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها