شتابدهنده و شتابدهی ، نوشتاری در باب چیستی

امروزه کارآفرینی در جهان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. کارآفرینان با ایده های جدید، همراه با انرژی و پشتکار زیاد می‌خواهند از طریق اجرا شدن این ایده‌ها دنیا را شگفت زده کنند. آن‌ها برای پرورش و شکوفایی ایده‌ها و حمایت از استارتاپ‌هایشان به فضای فیزیکی، آموزشی و فکری نیاز دارند و این شتابدهنده‌ها (Accelerator) هستند که در این مسیر به شتابدهی آن‌ها کمک میکنند.

اولین فعالیت شتابدهنده‌ها به دهه ۱۳۴۰/۱۹۶۰ برمی‌گردد که فعالیت آنها تنها در راستای کمک های مالی بوده است. اما معنی شتابدهنده به زبان امروزی برای اولین بار در سال ۱۳۸۶/۲۰۰۵ در کشور آمریکا شکل گرفت و اولین آنها شرکت وای کامبینیتر (Y Combinator) بوده است . این شرکت به تیم های تازه‌کار با ایده‌های مدرن و سودآور، سرمایه ی مالی و نیروی انسانی می‌بخشیده تا آنها رشد کنند. شرکت های دراپ‌باکس (dropbox)، ایربی‌ان‌بی (airbnb) و وی‌پِی (wepay) از جمله استارتاپ های قدیمی هستند که توانستند امروزه به شرکت های بزرگی در زمینه‌ی فعالیت خودشان تبدیل شوند.

چرخه شتابدهی چگونه است؟

شتابدهنده‌ها فعالیت‌های مختلفی را برای رشد، ترقی و پایداری استارتاپ‌ها انجام می‌دهند. بدین منظور در مرحله اول شتابدهنده‌ها با فراخوان‌های مختلف از کارآفرینان دعوت می‌کنند که درخواست خود را به صورت آنلاین ارسال کنند. در صورت موافقت مدیران و مربیان(mentors)، با ایده از استارتاپ‌ها برای ارائه پروژه خود دعوت می‌شود.

در مرحله دوم شتابدهنده‌ها، استارتاپ‌ها را با  مفاهیم اولیه مربوط به کسب و کار آشنا می‌کنند و در غالب مشاوره‌های مختلف به آن‌ها کمک می‌کنند تا نقاط ضعف و قوت خود را به عنوان یک شرکت بشناسند و بدین منظور آن ها را به هدفی که در پیش‌رو دارند نزدیک میکنند. این مربیان سعی دارند آن‌ها را با سرمایه‌گذارانی که به ایده‌ی شما علاقه دارند آشنا کنند و شما را در راه سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر یاری می‌کنند. معمولا این مرحله بین ۱ تا ۳ ماه طول می‌کشد.

در مرحله سوم که معمولا بین ۴ تا ۹ ماه طول می‌کشد، استارتاپ‌هایی که انتخاب شده‌اند در شتابدهنده می‌مانند و در قبال دریافت مبلغی بین ۱۰ تا ۲۰ در صد از سهامشان را به اسم شتابدهنده می‌کنند و با این کمک مالی از سوی استارتاپ‌ها مربیان شتاب‌دهنده سعی در تجاری شدن استارتاپ‌ها می‌کنند.

در مرحله آخر استارتاپ‌ها بیشتر مسیر خود را طی کرده‌‌اند و تقریبا کارشان با شتابدهنده‌ها تمام شده است و در روز نمایش (demo day) شبکه و اهداف خود را برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند تا شاهد پیشرفت‌های آن‌ها باشند و از این طریق ارتباط کاری میان سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها ایجاد می‌شود.mentoring in accelerator

مدل‌های شتابدهی

   ۱‌. مدل شتابدهی مبتنی بر استارتاپ شرکتی

این مدل برای کمک به سازمان‌ها و شرکت‌هایی طراحی شده است که در حل مسائل خود ناتوانند و به دنبال ایده ای نو برای رفع آن هستند وهمچنین استارتاپ‌های شرکتی را که دارای ایده ای نو هستند، تحت حمایت خود قرار می‌دهند.

   ۲‌. مدل شتابدهی مبتنی بر کارآفرینی

این مدل برای افرادی طراحی شده که به هر دلیلی توانایی‌ها و ایده های کارآفرینی آن‌ها مفید واقع نشده است. به همین دلیل بعضی از موسسه‌های شتابدهی برای این‌گونه افراد بالقوه فرصت خوبی را فراهم کرده است تا بتوانند براساس اهداف و علایق خود به خلق ایده‌های استارتاپی بپردازند و استارتاپ خود را شروع کنند .

   ۳‌. مدل شتابدهی مبتنی بر ایده استارتاپی

این مدل از شتابدهی برای افراد و تیم‌های طراحی شده است که دارای ایده‌های استارتاپی هستند و نیازمند افرادی هستنند تا بتوانند ایده‌های آن‌ها را قالب استارتاپی موفق مورد حمایت قراردهند.

استارتاپ ها چه زمانی وارد مرحله پیش شتابدهی و شتابدهی می شوند؟

استارتاپ هایی که دارای ایده‌های نو هستند ولی به دلایلی نتوانسته‌اند در این زمینه موفق باشند وارد مرحله پیش‌شتابدهی می‌شوند. این‌گونه افراد براساس نیاز خود در دوره های آموزشی زیر نظر مربیان مجرب شرکت می‌کنند. در این دوره افراد در گروه‌های مختلف می‌توانند شرکت کنند. افرادی که می‌خواهند نسبت به مسیری که در پیش گرفته‌اند دید واضح‌تری داشته باشند در این دوره شرکت می‌کنند و با گروه هایی که مانند خودشان ایده‌های بزرگ دارند این مسیر را طی می‌کنند.

دوره‌های پیش‌شتابدهی لازمه ورود به دوره شتابدهی است و باعث رشد و ترقی استارتاپ‌هایی است که وارد مرحله شتابدهی می‌شوند. معمولا دوره شتابدهی برای تیم‌های منسجم و متمرکزی برگزار می‌شود که توانسته‌اند ایده خود را ارائه دهند و میخواهند به سرعت پیشرفت کرده و برای سرمایه‌گذاری آماده شوند.co-work  فضای کار اشتراکی

استارتاپ ها چه کمکی از شتاب‌دهنده ها می گیرند؟

 استارتاپ‌ها برای توسعه و رشد ایده‌هایشان همواره به کمک شرکت‌های شتابدهنده نیاز دارند تا کسب وکارشان  پررونق شود و مهم‌تر این‌که نظر سرمایه گذاران را جلب کنند .آن‌ها به نوآوران کمک می‌کنند تا تعریف صحیح و نمونه اولیه مناسبی از ایده خود ارائه دهند. به عبارت دیگر شتابدهنده با برگذاری دوره‌های آموزشی و حمایتی قصد تسریع موفقیت و پیشرفت استارتاپ‌ها را دارد.

بسیاری از شرکت‌هایی که به تازگی شروع به کار کرده‌اند در مراحل اولیه به مشاوره‌های فناورانه، مالی، مدیریتی و بازاریابی نیازمند هستند و هدف شتابدهنده کمک همه‌جانبه به آن‌هاست. از جمله کمک‌هایی که استارتاپ‌ها از شتابدهنده‌ها می‌گیرند به شرح ذیل است:

  • کمک به کوتاه کردن روندهای راه‌اندازی و توسعه یک کسب وکار نوپا
  • کمک در جهت بالا بردن کیفیت محصولات و خدمات، و ثبات مالی کسب وکار نوپا
  • مشارکت در فرآیند فشرده ی توسعه کسب وکار نوپا برای یک مدت محدود
  • دارا بودن یک سیلابس آموزشی کسب وکار محور
  • ارائه مربی‌گری و یا منتورینگ و راهنمایی و مشاوره از کارآفرینان پیشکسوت و باتجربه به کارآفرینان
  • در اختیار گذاشتن فضای کار اشتراکی

 

پس از شتابدهی انتظار می‌رود استارتاپ ها وارد چه مرحله ای شوند؟

 بعد از ارزیابی تیم های مراجعه‌کننده توسط شتابدهنده ها و گلچین شدنشان، تیم های منتخب زمان این را دارند که در مورد ایده‌ی خود مانور بیشتری دهند و حمایت مالی شتابدهنده را شامل شوند. پس شتابدهنده ها در ابتدا مبلغی را صرف آنها می‌کنند.

تیم ها برای بهتر نشان دادن طرح خود ۵ الی ۶ ماه بسته به شرکت حمایتگر زمان دارند و در این زمان باید سود آوری طرح خود را اثبات کنند. البته شتابدهنده ها در قبال این سرمایه درصدی از سهام استارتاپ را برای خود برمی‌دارند.

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها