واقعیت مجازی ، تجارت واقعی!

معرفی ۵ تجارت برتر در زمینه واقعیت مجازی(VR) و واقعیت افزوده (AR)

مبتکران و تحلیلگران صنعت فناوری معتقد هستند که استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی (Vitual Reality) که در اختصار آن را با نام VR می شناسیم، برای کسب و کارها بسیار سودآور است. اما چطور میتوان از منفعت آن بهره‌مند شد؟ از نمونه‌های علاقه مندی به واقعیت مجازی میتوان به تولیدکنندگانی اشاره کرد که بر سر کاهش هزینه‌های تولید هدست‌های واقعیت مجازی با یکدیگر رقابت می‌کنند. زیرا به این باور رسیده‌اند که این تکنولوژی نوظهور توان بالقوه‌ای برای درآمدزایی بیشتر تجارت‌شان دارد. برای مثال تکنولوژی واقعیت مجازی و واقعیت افزوده (Argumented Reality) با بسیاری از دسته بندی‌های وابسته به فناوری  مانند؛ بیوتکنولوژی، فیلمسازی و بازی‌سازی همپوشانی دارند و انتظار می‌رود که در سال‌های آینده بر تعداد این دسته بندی‌ها افزوده شود که طبیعتا باعث ایجاد و رشد فرصت‌های کسب و کار بیشتری در حوزه تکنولوژی می‌شود.

هدست‌های واقعیت مجازی واقعا جالب هستند ولی بسیاری از تولیدکنندگان محصولات VR معتقدند که سخت افزار تنها زمینه قابل پیشرفت نیست. بلکه این تکنولوژی میتواند باعث ایجاد خلاقیت و پیشرفت بیشتری در زمینه تولید برنامه‌های کاربردی، محتوا و حتی لوازم جانبی شود. تصور کنید که شرکت‌ها از فناوری واقعیت مجازی در رانندگی استفاده کنند. این میتواند یک پیشرفت در سال‌های نه چندان دور باشد. در ادامه قصد داریم ۵ رویکرد از روش‌های کسب درآمد وابسته به تکنولوژی‌های AR  و VR را با شما به اشتراک بگذاریم. با ما همراه باشید.

  • ایجاد تغییر در مفهوم؛ اول تست کنید بعد بخرید

اگر شما صاحب کسب و کاری هستید که علاوه بر عرضه محصولات در زمینه تولید آن نیز فعالیت می‌کنید، فناوری واقعیت مجازی دنیای تجاری‌تان را متحول می‌کند. با استفاده از این فناوری میتوانید محصولات خود را به شیوه‌ای نوین ارتقا دهید. به عنوان مثال: Lowe’s Home Improvement نام کسب و کاری در بازار امریکا است که به مشتریان خودش اجازه می‌دهد فضای داخلی حمام و آشپزخانه دلخواه‌شان را طراحی کنند. سپس با کمک تکنولوژی VR در آن فضای طراحی شده قدم بزنند. به این ترتیب مشتریان میتوانند یک تجربه عینی و واقعی از نتیجه پروژه را مشاهده کنند. شرکت Lowe’s Holoroom با استفاده از برنامه‌های مبتنی بر فناوری VR و AR کمپانی Marxent’s Visual Commerce به مشتریان خود اجازه می‌دهد تا با کمک یک مدیر فروش متخصص، محصولات متنوع (شامل رنگ و نوع کفپوش اتصالات و لوازم جانبی بهداشتی و..) را انتخاب کنند.

به گفته شرکت Marxent، این محصولات به عنوان اشیای مجازی سه بعدی به طراحی اضافه می‌شوند. پس از اینکه مشتری انتخاب‌های خود را انجام داد، میتواند با استفاده از یک هدست Oculus Rift، فضای طراحی شده را تجربه کرده و در صورت نیاز آن را اصلاح کند (شامل افزودن یا حذف محصولات). همچنین مشتریان میتوانند با استفاده از یوتیوب ۳۶۰ طراحی اتاق دلخواه‌شان را با دیگران به اشتراک بگذارند یا با استفاده از پلت فرم واقعیت مجازی گوگل با نام « Google Cardboard» که توسط شرکت Lowe در اختیارشان گذاشته می‌شود، طراحی را در منزل مشاهده کنند. Cardboard یک هدست کم هزینه (با قیمت ۱۵ دلار) است که فناوری VR آن با گوشی‌های موبایل سازگار می‌باشد.

این یک نمونه از کاربرد VR و AR در زمینه طراحی و دکوراسیون داخلی است و مشتریان این محصول به دلیل قابلیت تجربه محصولات مجازی در دنیای واقعی به فروشگاه Holoroom مراجعه کرده و سفارشات خود را ثبت می‌کنند.

 

 

  • محصولات تولید شده را به مخاطبین جدید معرفی کنید

واقعیت مجازی یک پیشرفت طبیعی برای صنعت بازی‌های ویدئویی است. با همه گیر شدن این فناوری، شرکت‌های بازی سازی میتوانند بازی‌های قبلی خود را به مخاطبین جدیدی عرضه کرده و بازارهای فروش خود را گسترش دهند. همچنین با وجود لوازم جانبی خاص در بازی‌های مبتنی بر تکنولوژی VR، دیگر افراد نیازی به تسلط بر کنترلرهای پیچیده و گیج کننده نخواهند داشت. به عنوان مثال با استفاده از دستکش‌های حرکتی واقیعت مجازی، برداشتن اجسام یا حرکات دست بسیار ساده‌تر انجام می شود.

اولین دستکش‌های واقعیت مجازی با نام (Hi5 VR Glove) در نمایشگاه تکنولوژی سال ۲۰۱۷ توسط Noitom معرفی شدند که کاربران به کمک آن می‌توانستند فعالیت‌های داخل بازی مانند پرتاب کردن، جمع کردن، گرفتن و کشیدن در دنیای مجازی را به سادگی انجام دهند.

  • با کمک تجربه مجازی، گردشگری را توسعه دهید

افراد با استفاده از اسکایپ میتوانند یک تجربه گردشگری را با دوستان‌شان به اشتراک بگذارند. حتی فیلم دیدن هم شبیه مسافرت است و ما را با مکان‌هایی جدید در سراسر دنیا آَشنا می‌کند. ولی فناوری واقعیت مجازی به شما کمک می‌کند تا با خاموش کردن دنیای حقیقی اطراف خود، یک دنیای مجازی را با تمام وجود تجربه کنید. مسافرت به قطب جنوب؛ یک سفر سرد، گران و طولانی است؟ چرا به جای آن به یک سفر واقعیت مجازی نمی‌روید!

« Wild Within» یک تجربه واقعیت مجازی در حوزه گردشگری برای استان بریتیش کلمبیا واقع در کشور کانادا است و بینندگان این واقعیت مجازی برای گذر از یک جنگل بارانی میتوانند بر اساس انتخاب خود از دو مسیر (خط ساحلی یا منطقه کوهستانی) عبور کنند. این فناوری توسط Destination BC راه اندازی شده و اولین بار برای استفاده دسکتاپ از هدست واقعیت مجازیOculus Rift  طراحی شده است.در حال حاضر Wild Within به عنوان یک برنامه کاربردی برای نسخه‌های اندروید و iOS گوشی‌های هوشمند در دسترس می‌باشد.

یکی دیگر از نمونه‌های واقعیت مجازی در صنعت گردشگری، چکمه‌های Taclim شرکت Cerevo هستند. گردشگران با پوشیدن این چکمه میتوانند تجربه قدم زدن روی یک ساحل را داشته باشند و شن‌ها را زیر پای خود احساس کنند. این محیط مجازی میتواند با قابلیت‌هایی مانند احساس وزش بادهای اقیانوسی، شنیدن صدای پرنده‌های دریایی و امواج دریا همراه شود یا به صورت رزرو یک هتل VR (سفر یا تور مجازی) و رفتن به رستوران ساحلی در یک تعطیلات خانگی ارتقا پیدا کند.

  • دانش و برنامه‌های آموزشی را با فناوری واقعیت مجازی گسترش دهید

در سال‌های گذشته آموزش‌های الکترونیک به بسیاری از دانشجویان کمک کرده تا برای حضور در مشاغل وابسته به صنایع مختلف آماده شوند. اما زمانی که نوبت به یادگیری فعالیت‌های دستی می‌رسد آموزش الکترونیک ناکارامد است. بنابراین فناوری VR میتواند با استفاده از شبیه سازی مجازی این شکاف آموزشی را پر کند.

مرکز آموزش هاستون با همکاری Brown Technical Media زمینه‌ای فراهم کرده تا دانشجویان بتوانند با  تجربه واقعیت مجازی در کار با تهویه‌های مطبوع (کولرها) و سیستم‌های گرمایشی مهارت کسب کنند. هدف از این دوره آموزشی، پرورش نیروهای متخصص در زمینه انواع محصولات گرمایشی، سرمایشی و تهویه است. ضمن اینکه دانشجویان در طول دوره به صورت شبیه سازی شده به یک آزمایشگاه مجهز و کامل نیز دسترسی دارند.

شیوه سنتی آموزش‌های موجود با بکارگیری از فناوری VR و AR میتواند در حوزه‌های مختلفی مانند؛ حرفه‌های پزشکی، مراقبت و بهداشت عمومی، زمینه‌های علمی و مهندسی گسترش پیدا کنند تا جایی که طبق پیش بینی‌های به عمل آمده، ارزش  بازار نرم افزاری واقعیت مجازی تا سال ۲۰۲۵ به حدود ۳۵ میلیارد دلار می‌رسد.

  • استراتژی فروش سنتی را کنار بگذارید

خودروسازان به دنبال فناوری واقعیت مجازی هستند تا زمان و عملکرد نمایندگی‌های فروش‌شان را بهبود دهند و در مشتریان احساس نیاز و وابستگی عمیق نسبت به محصولات خود ایجاد کنند. به عنوان مثال شرکت آئودی از تکنولوژی واقعیت مجازی ZeroLight  (یک شرکت تکنولوژی در بریتانیا) استفاده می‌کند. مشتریان این خودروسازی میتوانند با کمک یک هدست واقعیت مجازی موجود در نمایندگی‌های فروش آئودی، ماشین جدید خود را پیکربندی کنند و یا هر جزئیاتی را به وسیله نقلیه‌شان اضافه نمایند. همچنین این قابلیت به مشتریان امکان تجربه رانندگی مجازی با ماشین دلخواه‌شان را می‌دهد.

به گزارش Forbes، تجربه واقعیت مجازی ماشین‌های آئودی میزان فروش این ماشین‌ها را ۶۰ تا ۷۰ درصد افزایش داده که این افزایش به ازای خریداران جدید (ماشین اولی‌ها) ۷۵ درصد اعلام شده است. نکته باور نکردنی این اتفاق جایی است که ۵۰ درصد مشتریان در اولین سال آرائه ازمایشی خدمات واقعیت مجازی در نمایندگی‌های آئودی، سفارش خودشان را بدون تست فیزیکی خودرو ثبت کرده و تنها به تجربه واقیعت مجازی اعتماد کردند. به همین خاطر آئودی قصد دارد تجربه واقعیت مجازی خودروهای خود را علاوه بر اروپا در سراسر جهان گسترش دهد.

 منبع: www.business.com

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها