چرا هر کسب و کاری نیاز دارد تا به یک پلتفرم تبدیل شود؟

آیا می‌دانید محبوب‌ترین گرایش کسب و کار در بازار امروز به کدام سمت است؟

شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک یا توییتر؟ نرم‌افزارهایی مثل اوبر یا ایر‌بی‌ان‌بی؟ اپل و خط تولید رایانه‌های شخصی‌اش؟ یا نرم‌افزارهای خدماتی بنگاه‌های اقتصادی مثل Salesforce؟ ممکن است هر یک از موارد فوق را به دلیلی انتخاب کنید اما نکته اینجاست که اگرچه در ظاهر تمامی این‌ها مدل‌های کسب و کار مختلفی دارند اما همگی به دنبال ارضای یک نیاز مشترک هستند: یک پلتفرم آنلاین و منعطف برای برقراری ارتباط میان مردم و اکوسیستم‌های اقتصادی.

هر یک از این‌ شرکت‌ها به سبک و پلتفرم مختلف و مخصوص به خود به دنبال کسب درآمد هستند. فیسبوک و توییتر در کنار برقراری ارتباط میان افراد، از طریق تبلیغات کسب درآمد می‌کنند. راه‌کار اوبر و ایر‌بی‌ان‌بی برای کسب درآمد به این‌صورت است که با برقراری ارتباط میان دریافت‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات حمل‌ونقل و سکونت‌گاه‌های موقت، درصدی از درآمد آن‌ها را دریافت می‌کند. شرکت اپل با تولید محصولات متنوع، مالکیت فروشگاه‌های خرده‌فروشی و همچنین فراهم کردن پلتفرمی باز برای توسعه‌دهندگان، فضا را برای فروش بهتر محصولاتش فراهم کرده است.salesforce platform

شرکت Salesforce روندی مشابه را در مدل B2B درپیش گرفته است. پلتفرم فضای ابری این شرکت، فضایی را برای فروشندگان و گروه‌های بازاریابی فراهم می‌کند تا به اطلاعات مشتریان و موارد مورد انتظارشان دسترسی پیدا کنند و یا به اشتراک بگذارند.

هر شرکتی که صاحب یک محصول یا نرم‌افزار یا یک سیستم تجاری بوده و تمام عیب و ایراد آن را رفع کرده‌ است زمینه را برای شرکت‌های دیگر، حتی شرکت‌هایی به کوچکی یک شخص، فراهم می‌کند تا با بهره‌گیری از سه دیدگاه زیر کسب وکار خود را به سوی پلتفرمی شدن سوق دهد.

   ۱‌. بهره‌بردن از اثر شبکه‌ای

اثر شبکه‌ای پدیده‌ای است که به‌وسیله‌ی آن می‌توان ارزش محصول یا خدمت مصرفی را افزایش داد ولذا در میان شرکت‌ها تمرکزی همیشگی بر روی ساخت بزرگ‌ترین شبکه‌ی ممکن وجود دارد و این مهم فقط با حداقل‌ کردن محدودیت‌های دسترسی به آن عملیاتی می‌شود. برای مثال می‌توان تبدیل شدن به راننده‌ی اوبر را درنظر گرفت که در ابتدا فرم همکاری را تکمیل می‌کنید، ماشین خود را برای ارزیابی در اختیار شرکت قرار می‌دهید و منتظر جواب سو‌ءپیشینه و بررسی آن توسط شرکت می‌شوید تا پس از طی این مراحل، رانندگی در شرکت را شروع کنید.

اوبر زمینه را برای رانندگان فراهم کرد تا نیاز حمل و نقل جامعه را بدون خرج زحمت و هزینه‌ی گزاف برای دریافت پروانه تاکسیرانی برآورده کند که در نتیجه‌ی آن توانست در طول پنج سال شبکه ای از مردم آمریکا با جامعه آماری نزدیک به ۱۶۰،۰۰۰ نفر را جذب کرده و وارد کسب و کار خود کند. این عدد زمانی ارزش پیدا می‌کند که بدانید سیستم تاکسیرانی سنتی آمریکا که از دهه ۱۹۲۰میلادی آغاز به کار کرده فقط ۲۳۲،۰۰۰ راننده دارد. network platform

یکی دیگر از راه‌های ساخت شبکه‌ی سازمانی، افزایش ارزش پلتفرم از طریق ارائه‌ی متن باز برای دیگران است تا بتوانند کسب و کار خود را بر اساس آن توسعه دهند. اپل، فیسبوک و Salesforce این روش را از طریق ارائه‌ی APIs(رابط برنامه‌نویسی کاربردی) و SDKs(کیت توسعه نرم‌افزار) پیاده‌سازی کردند تا افراد بتوانند از طریق ایجاد نرم‌افزارهایی بر اساس آن به توسعه و بهبود پلتفرم کمک کنند.

   ۲‌. مشتری مداری

اصولاً مشتری مداری به معنای توجه به مشتری و حل نیازهای اوست تا سازمان در زمینه‌ی رسیدن به چشم‌انداز محصولات و خدمات خود موفق باشد، چه بهتر که این راه از طریق تکنولوژی عملیاتی شود. شرکت‌هایی که نگاهی رقابتی به بازار دارند درتلاشند تا براساس قیمت و یا کیفیت در این زمینه سربلند بیرون بیایند. شرکت‌های مشتری محور درتلاشند تا این پیروزی را از راه تجربه نه فقط برای مشتریان بلکه برای مشتریان مشتریانشان کسب کنند. customer

آن‌ها به دنبال پاسخ به سوالات اساسی هستند مثل؛ چگونه ارزش خود را در نگاه مشتریان افزایش دهیم؟ چگونه زمینه‌ را برایشان فراهم کنیم تا مشتریان جدیدی را معرفی و مشتریان کنونی را حفظ کنند؟ چگونه حساسیت‌های منفی را کاهش دهیم؟ چگونه راه‌کارها و راه‌حل‌های مورد نیازشان برای انجام دادن فعالیتشان را تسهیل کنیم؟ چگونه فضای معامله را برای ایشان ایمن و مطمئن کنیم؟

شرکت Salesforce زمانی که شرکت SteelBrick را خرید قدم در این راستا گذاشت، شرکتی که توانست فرآیند فروش را از طریق پیشنهاد قیمت‌های جذاب، سفارش‌گیری، ایجاد فاکتور و پذیرش پرداختی‌های مشتریان تسهیل کند. آیا نرم‌افزار دیگری وجود دارد که این کار را انجام دهد؟ بله اما نکته اینجاست که شرکت Salesforce بستری را برای شرکت‌ها فراهم کرده که اگر فروش خود را در پلتفرم آن پیاده‌سازی کنند، تمامی مراحل به آسانی در همان‌جا انجام خواهد شد.

   ۳‌. حساسیت وسواس‌گونه بر روی تجربه‌ی برند

جذب مشتری و ایجاد شبکه‌ای از مشتریان برای بیش‌تر کسب‌وکارها بسیار پرهزینه است. با توجه به سرمایه‌گذاری هنگفت زمان و انرژی برای ایجاد این شبکه، بهتر است هرآنچه می‌توانید را برای حفظ این رابطه به کار بگیرید. برای این منظور کارهایی مثل ایجاد و طراحی شبکه‌ی تجربه‌ی برند و فراهم کردن نرم‌افزارهای موبایلی می‌تواند شرایطی ایجاد کند که مردم بتوانند در هرکجا و هرزمانی که خواستند با کسب و کار شما تعامل داشته باشند و ارتباط برقرار کنند.Brand experience

برای این منظور بهتر است اطلاعاتی از مشتریان به دست بیاورید و چشم‌انداز سازمان را بر اساس آن جهت‌دهی کنید. تمامی این‌ها به منظور ایجاد کسب و کاری بر پایه‌ی پلتفرمی ایمن، آسان و لذت‌بخش‌ در مقایسه با سایر رقباست.

پلتفرم‌ها قلب کسب‌وکارهای موفق آینده هستند. این فرصت‌ها محدود به غول‌های پلتفرم این روز بازار نیست. هر کسب و کاری که تفکری پلتفرم محور و فناوری مدار دارد می‌تواند جایگاه خود را در بازار اقتصادی پلتفرمی حفظ کند و پیشرفت دهد.

منبع: www.business.com

افزودن دیدگاه

نوشته‌های تازه

آخرین دیدگاه‌ها

دسته‌ها