رابطه ایده‌های ناب و افکاری که چندان عاقلانه به‌نظر نمی‌رسند!


اغلب کسب‌وکارهای بزرگ از ایده‌هایی متولد شده‌اند که در ابتدا چندان عاقلانه به‌نظر نمی‌رسیدند! بسیاری از ما به شکل غیر واقع‌گرایانه‌ای تصور می‌کنیم موفق‌ترین صاحبان مشاغل، نوابغی هستند که از همان آغاز ایده‌هایی خلاقانه و روشن را ارائه داده و باقی عمر خود را صرف تحقق آن‌ها کرده‌اند. بهتر است بدانید که اصلا این‌طور نیست. در واقع، فرآیند موفقیت یک ایده از عملکرد کاملا متفاوتی برخوردار است. در این مطلب، قصد داریم رابطه ایده‌های ناب و افکار به ظاهر غیر عاقلانه را با شما به‌اشتراک بگذاریم. پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

به قدرت تخیل‌تان اجازه پرواز دهید!

اغلب ما از مطرح کردن ایده‌های خلاقانه خود اجتناب می‌کنیم. چرا که ایده‌های ما غالبا از خیال‌پردازی‌ها و تخیلاتی ناشی می‌شوند که در نگاه اول کودکانه به‌نظر می‌رسند. بهتر است بدانید، فیس‌بوک مدت‌ها پیش از آن‌که به قدرتمندترین ابزار رسانه‌ای جهان تبدیل شود تنها یک اپلیکیشن غیر کاربردی و خام بوده است. این موضوع، تقریبا درباره کلیه کسب‌وکارهای موفق صدق می‌کند. دلیل اصلی این امر آن است که ایده‌ها یک فرایند هستند نه نقطه پایان. این فرآیند با یک ایده خام و گنگ آغاز شده و در طول زمان متحول می‌شود. با این حال، فراموش نکنید همه کرم‌ها به پروانه تبدیل نمی‌شوند. یعنی، برخی ایده‌ها با گذشت زمان همان ارزش اندک اولیه را هم از دست داده و به‌تدریج به فراموشی سپرده می‌شوند.

بلوغ ایده یک فرآیند خطی نیست!

اگر تاکنون هرگز یک ایده استارتاپی را مطرح یا دنبال نکرده باشیم، احتمالا تصور می‌کنیم که بلوغ ایده خلاقانه یک فرآیند خطی است. یعنی، فکر می‌کنیم ایده‌های مطرح شده با گذشت زمان بارها اصلاح شده و سرانجام به یک طرح پر مخاطب و بازارپسند تبدیل می‌شوند. با این حال، چنین نیست! در واقع، ایده‌های خام فرآیندی غیر منتظره و کاملا غیر قابل پیش‌بینی را پشت‌سر می‌گذارند تا در بهترین حالت، نهایتا به بلوغ برسند. در طول این فرآیند، ممکن است ایده مذکور به دفعات گوناگون و در شرایط و حالات مختلف امتحان شده و هر بار با شکست مواجه شود. حتی در مواردی مشاهده شده که طرح مورد نظر در زمینه خاصی ارائه شده و نهایتا با کاربردی کاملا متفاوت به بازار عرضه شده است.

ایده‌های اولیه درست مثل کاتالیزور عمل می‌کنند!

به خاطر داشته باشید، تعصب کورکورانه قاتل ابتکار و پیشرفت است. بنابراین، در صورت لزوم و فارغ از هر گونه تعصبی لازم است به‌سادگی بتوانیم ایده‌های اولیه خود را تغییر داده و اصلاح کنیم. به‌جای ارزش‌گذاری‌های نادرست، بهتر است طرح خود را با روش‌های گوناگون آزمایش کرده و کلیه نظرات منتقدانه را با دقت بشنویم. با انجام این کار می‌توانیم کاستی‌ها و نقاط ضعف آن را برطرف کرده و در نهایت به یک راه‌کار عملی و ارزشمند برسیم. در اصل، به‌عنوان بنیان‌گذاران استارتاپ‌ها ما به چشم‌اندازهای بزرگ نیازی نداریم؛ بلکه، به مسیری احتیاج داریم که به چشم‌انداز وسیعی منتهی شود. دستیابی به چنین هدفی نیازمند مطرح کردن تصورات و تخیلات خام و در عین حال، تلاش مستمر برای بهبود ایده‌ها و اجتناب از هر گونه تعصب است. این موارد را می‌توان نخستین گام‌ها در مسیری دانست که ممکن است به موفقیت منتهی شود.

خانه نوآوری ارائه‌دهنده یک هویت استارتاپی

ارائه یک هویت استارتاپی از مهم‌ترین ارزش‌هایی است که خانه نوآوری به شما پیشنهاد می‌کند. انجام این کار از طریق ایجاد بستری مناسب برای برقراری ارتباط با اکوسیستم نوآوری، منتورها، سرمایه‌گذاران و دیگر اعضای این اکوسیستم امکان‌پذیر خواهد بود. حاصل این امر، ارائه یک هویت‌ استارتاپی منطبق با اهداف و ساختار ذهنی شما و پیمودن مسیر رشد با بالاترین سرعت ممکن است. برای کسب اطلاعات بیش‌تر، پیشنهاد می‌کنیم به صفحه پذیرش مراجعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خانهدرباره ماتماس